* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집
ㆍ저자명 : 오타베 다네히사
ㆍ저자명 : 오타베 다네히사
목차
1. 『판단력 비판』 전사(前史)에 있어서 Ästhetik2. 『판단력 비판 』에서 Ästhetik 과 ästhetisch
한국어 초록
근래 미학이 취급하는 주제의 확대와 함께 『판단력 비판』이 주목받고 있다. 칸트는 『판단력 비판』에서 볼프 학파인 바움가르텐 이후의 Ästhetik의 용법에 변경을 가하고 있다. 지성과 감성의 차이를 판명함의 정도 차이라고 여긴 볼프학파의 주장에 따라 바움가르텐은 Ästhetik을 「하위 인식능력의 논리학」 또는 「하위인식론」으로 규정한다. 그러나 비판기의 칸트는 지성과 감성의 구분을 판명성의 정도에 의한 것이 아니라 논리적이고 형식적인 것이라고 주장한다. 전자는 인식의 능동성에 후자는 수용성에 관계한다는 것이다. 『순수이성비판』에서 칸트는 Ästhetik의 의미를 진정한 학문일 수 있는「감성론」에 한정시키고, 아름다운 것, 미학과의 관계를 배제시킨다. 이 시기에 칸트는 취미판단에는 아프리오리한 법칙이 존재할 수 없다고 보았다. 『실천이성비판』에서 Ästhetik의 의미는 감성적 직관을 다루는 「감성론」이 아니라, 감정(Gefühl)을 다루는 「감정론」의 의미로 쓰이고 있다. 그러나 『실천이성비판』에서의 「쾌․불쾌의 감정」은 어디까지나 욕구를 규정하는 한에서의 것이고, 따라서 『판단력비판』에 따르면 「아름다운 것」이 아니라 「쾌적한 것」에 해당한다. 『판단력비판』에서 Ästhetik와 ästhetisch는 구분된다. 전자는 『순수이성비판』의 「감성론」을 지시하기 위해, 후자는 「판단」이라는 용어를 수식하는 형용사로서, 쾌․불쾌의 감정에 관계하는 판단을 지시하기 위해 사용된다. 칸트는 이렇게 함으로써 Ästhetik을 둘러싼 경합을 해소시킨다. 『판단력비판』 서문에 따르면, 이 비판의 구상은 「인간의 마음 속에 촉발된 체계적인 것」이 그 계기가 되었다. 「취미」에 대한 주목은 사실상 「체계적인 것」에 기초하고 있다. 『판단력비판』에서는 「반성적 판단력」을 매개로 자연과 자유, 쾌적한 것과 선한 것, 미의 무관심성과 경험적 관심 사이의 이행을 수행하고 있으며, 이것이 이 비판서의 가장 핵심적인 체계적 통찰이다. 이 이행은 궁극적으로 외부와 관계하면서 외부의 것을 내부로 변환시키는 동적인 과정, 즉 타율적인 것으로부터 자율적인 것으로의 이행에 의해 이루어진다.영어 초록
Recently Critique of the Power of Judgment is drawing muchattention as the subject matters which aesthetics deals with are
extending. In Critique of the Power of Judgment Kant changed
Baumgarten's use of Ästhetik. The Woffian school, to which
Baumgarten belonged, regarded the difference between the
understanding and the sensibility as the difference between
degrees of distinctness. So Baumgarten defined Ästhetik to be
"logic of lower cognitive power" or "lower epistemology".
However, Kant in his critique period denied the difference
between the understanding and the sensibility to come from
degree of distinctness. He argued the difference to be logical
and formal. He thought the understanding to be related to the
spontaneity of cognition and the sensibility to the receptivity of
cognition. In Critique of the Pure Reason the meaning of
Ästhetik is limited to "aesthetics" which can be a true science,
and is excluded from the beautiful. In this period Kant thought
that a priori laws can not exist in the judgment of taste. In
Critique of the Practical Reason the meaning of Ästhetik is not
"aesthetics" that deals with sensible intuitions, but "the science
of feeling" that deals with Gefühl(feeling). But the feelings of
pleasure and displeasure in Critique of the Practical Reason is
within the boundary of desire, so it belongs not to the beautiful
but to the agreeable according to Critique of the Power of
Judgment. In this work, the difference between Ästhetik and
ästhetisch is made. The former refers to "aesthetics" of
Critique of the Pure Reason, the latter is an adjective limiting
"judgment" and refers to judgment related with the feelings of
pleasure and displeasure. Thus Kant dissolves the conflicts
concerning Ästhetik. The preface of Critique of the Power of
Judgment says that the idea of this critique has come from
"the systematic affected in human mind". The attention to
"taste" is based on "the systematic". Critique of the Power of
Judgment makes transitions from nature to freedom, from the
agreeable to the good, between the empirical interest and the
disinterest of the beauty, through "the reflective judgment". This
consists of the most crucial and the most systematic insight.
Ultimately these transitions become possible by the dynamic
process, which has an relation with the outside and changes
the outside into the inside, that's to say, the transition from
the heteronomous to the autonomous.
참고 자료
없음"철학논집"의 다른 논문
- 흄의 포괄적 공감 내의 좁은 동아리 개념33페이지
- 신존재에 대한 칸트의 종교적 논증21페이지
- 사유하기와는 다른 것으로서의 철학16페이지
- The Ethics of Grace29페이지
- Kant’s Religious Argument for the Existence of God?52페이지
- 순자와 한비자의 실용정치45페이지