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Kant’s Religious Argument for the Existence of God?

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2007.01
52페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 서강대학교 철학연구소 수록지정보 : 철학논집
저자명 : Stephen R. Palmquist

목차

I. The Practical Orientation of Kantian Theology
II. The Context and Primary Text of the Religious Argument
III. Analyzing the Argument: Three Premises and a Conclusion
IV. The Power of Belief: Concluding Implications for Moral Communities

한국어 초록

칸트의 전반적인 철학 체계에 있어서 칸트의 도덕적 논증의 중요성이 이제 널리 인식된 반면, 많은 해석자들이 그가 또한 구체적으로 종교적인 주장들을 의도했다는 것은 납득하지 못하고 있다. 칸트의 신학과 종교를 해석하는 것에 있어서 긍정적인 접근을 명시적으로 채택하는 학자들조차 『종교』의 3부에서 칸트가 신존재에 관한 새롭고도 충격적으로 다른 논증을 제시한다는 것을 인식하지 못하고 있다. 신존재에 대한 이러한 종교적 논증은, 그것이 우리가 신을 믿도록 장려하는 바가 우리 자신을 위해서나 개인적 의무에 대한 어떤 의미로부터 나온 것이 아닌 한, 진정으로 새로운 것이며 칸트의 도덕적 논증과 실로 다르다. 오히려 우리는 이제 우리 종을 위해서 신을 믿는다. 왜냐하면 이성적 존재자들로서 우리는, 우리가 우리의 이성적 본성에 의해서 함축된 것을 달성하려고 하는 한, 우리 종의 운명이 우리가 개인들로서는 충분하게 성취할 수 없을 수도 있는 어떤 것을 겸허하게 인정해야 한다는 것을 요구한다는 점을 깨닫기 때문이다. 우리는 우리가 개인들로서 우리 자신에게 부여하는 모든 다양한 의무(각 사람의 자율성에 비추어 충돌할 수밖에 없는 것처럼 보이는 의무들)를 공동(혹은"최고")선이라 불리는 단일하고 일관된 것으로 조직할 수 있게 하는 존재로서의 신을 믿는다. 그 논증은 칸트의 도덕적 논증만 가지고 했던 것보다, 종교적 믿음의 정당화를 위한 우리의 철학적 탐색을 훨신 더 발전시킬 것이다. 왜냐하면 그것의 결론은 그렇지 않으면 접근 불가능하거나 무용했을 힘에 대한 접근을 종교적 신자들에게 제공하기 때문이다.

영어 초록

While the importance of Kant’s moral argument to his overall
philosophical system is now widely recognized, many commentators
remain unconvinced that he also intended to make specifically
religious affirmations. Even scholars who explicitly adopt the
affirmative approach to interpreting Kant’s theology and religion
have not yet recognized that in Part Three of Religion Kant provides
a new and strikingly different argument for God’s existence.
This religious argument for God’s existence is genuinely new and
different from Kant’s moral argument inasmuch as it encourages us
to believe in God not for our own sake (i.e., to justify the rationality
of our own commitment to be moral), nor out of any sense of
individual duty (i.e., any necessity practical reason may impose on
us as individuals); rather, we now believe in God for the sake of
our species, because as rational beings we realize the destiny of
our species, insofar as we are to fulfill what is implied by our
rational nature, requires something that we must humbly
acknowledge we as individuals may be profoundly unable to
accomplish. We believe in God as the being through whom all the
diverse duties we give ourselves as individuals (duties that, in light
of each person’s autonomy, seem bound to stand in conflict) can
be united in a single, self-consistent tapestry, called the common
(or “highest”) good.
The argument takes us significantly further in our philosophical
quest for a justification of religious belief than does Kant’s moral
argument on its own, for its conclusion offers religious believers
access to a power that would otherwise be either inaccessible (for
atheistic or agnostic attempts to be moral) or ineffective (for
religious approaches that recognize the source but misuse the
power in question).

참고 자료

없음

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