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이슬람권에서 기독교적 종교교육의 방법

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
1999.05
16페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 이화여자대학교 교과교육연구소 수록지정보 : 교과교육학연구 / 3권 / 1호
저자명 : 전재옥, 허은아

목차

요약
Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 연구의 방법과 범위
Ⅲ. 기독교적 종교교육의 목적
Ⅳ. 이슬람권에서 기독교적 종교교육의 방법
Ⅴ. 나가는 말
참고문헌
Abstract

한국어 초록

본 논문에서는 무슬림들에게 복음의 의미를 전하는 데 있어서의 접근 방법들에 대해서 살펴보았다. 이를 토마스 그룸의 기독교적 종교교육이라는 개념을 가지고 접근을 시도했다. 기독교적 종교교육의 목적은 역사안에서 예수 그리스도의 복음으로 인하여 하나님 나라에 참여케 됨으로 참 자유를 얻는 것이다. 본 논문에서는 이슬람권에서 기독교 복음의 의미를 그대로 전하기 위해 세계 종교들의 세계관을 기독교의 것과 비교함으로 세계 종교들 안에 내재해 있는 종교적인 갈망들을 살펴보았다. 그리고 기독교의 특징들을 가지고 세계 종교들과 접근할 수 있는 방법을 고찰했다. 이러한 접근방법을 가지고 마지막 장에서는 이슬람권에서의 기독교적 종교교육 방법을 모색해 보았다. 특히 성서에 나오는 구약시대 선지자 예레미야의 삶과 말씀증거를 통하여 예표된 예수 그리스도의 모습을 전달하고자 했다. 무슬림들에게는 선지자가 알라의 계시를 전달하는 자이므로 알라의 보호를 받으며 사람들로부터 존경과 신뢰를 받는 대상으로 여긴다. 그러나 이스라엘 민족의 죄를 위해 중보자가 되어 하나님께 자복하는 예레미야 선지자를 통해, 죄인들을 구원하시기 위해 고난당하고 죽기까지 순종한 예수 그리스도의 사랑을 전하고자 했다. 이는 예수 그리스도의 십자가의 길이 인간에게는 하나님의 사랑을 확증하는 복음의 능력으로 드러났듯이 우리도 이슬람권에서 기독교적 종교교육을 실시하고자 할 때 십자가의 길을 따라야 한다는 결론에 이른다.

영어 초록

Islam makes up around 20% of the world's population. Muslims are the fastest growing major religious group, largely as a result of high birth rate. To this, many Christians respond in a negative way, considering it as a challenge or a threat of the Mulsims to Christians. For example, they think of Islam in a purely negative way, encouraged perhaps by mass media emphasis on the horrors perpetrated by the Middle Eastern terrorists or on the armed conflicts among the area.
As a result, any attempt made to share their faith with individual Muslims may be expressed in terms so negative and aggressive that the natural response of the Muslims is to close their ears and their hearts. Mostly, it is the one who bear witness to the Muslims, are to be blamed. For they were in lack of sharing the meaning of the gospel of Jesus Christ, in a sense that Muslims could understand from their worldview and language. Thus, it is the task of the one who brings the good news to the Muslims, to make understood the meaning of the Gospel in the boundary of Islamic cultural settings.
Christians who seek to bring the good news of the Gospel to Muslims, in language they can understand, and in a way that reflects God's love, need to have accurate knowledge of Muslim belief and practice. It is to understand where Muslims are coming from spiritually and to consider some ideas as to how to share the love of Christ with them. This is based on the example of Jesus Christ who walked the way of the cross to show the love of God to us. This is the good news we want to share with the Muslims by walking the way of the cross. Then, what does it mean to walk the way of the cross in all our thinking about Islam and our relating to Muslims?
Walking the way of the cross in our relationships with Muslims will mean following the example of the one who was willing to cross barriers of race, class, sex and religion, in order to meet people where they were in joy, their pain and their need.
Walking the way of the cross in understanding Islam will mean trying to get inside the mind and heart of Islam. Our desire will not be to judge or condemn, but to 'sit where they sit', and to show that words such as 'identification' and 'empathy' can be more than easy slogans.
Walking the way of the cross in discussion and dialogue will mean patient and attentive listening, which understands the words and appreciates the total worldview and the feelings that they express.
Walking the way of the cross in our witness will mean testifying as best as we can how it is 'in the face of Christ' that we see 'the light of the knowledge of the glory of God'.
Finishing this thesis, I felt the need of more understanding based on the current information about Islam. I myself relied on the articles which were mostly out of date. Nevertheless; I expect that these small attempts to reach the Muslims will grow and bear abundant fruits in the soon coming future.

참고 자료

없음

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