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儒家 正名論 다시 보기

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2014.08
21페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 서강대학교 철학연구소 수록지정보 : 철학논집 / 38권
저자명 : 정재현

목차

I. 들어가기
II. 정명론에 대한 기존의 해석들
III. 윤리적 논변과정으로서의 정명
IV. 나가기
참고문헌

한국어 초록

이 글은 유가의 정명론에 대한 기존의 해석을 명실론, 명분론, 수행론, 선
제성 이론 등으로 나누어 살펴보고, 그에 대한 대안으로 ‘윤리적 논변과정으로서의
정명’을 주장한다. 이에 따르면, 명과 실은 별개의 독립적 항목이 아니고, 상호 교
섭하는 항목이다. 또한 정명은 기본적으로 명과 실을 정의하고, 옹호하고, 변용시키
는 재창조의 인지적 과정이다. 비록 인지적 과정이라고 했지만, 그것은 ‘명대로 살
아가기’ (이름에 따르는 의무와 책무를 다하기)와 같은 도덕행위의 실천적 측면도
배제하지 않는다. 이러한 인지적 활동은 기존의 명명체계나 관습, 그리고 우리의
신체적 움직임 속에서 이루어진다는 점, 또한 정감적, 의지적 측면과 함께 나타난
다는 점에서 구체적이지만, 또한 비판적이고, 반성적 측면을 지니고 있고, 이것이
다른 정감적, 의지적 관점에 비견해 가장 주도적 역할을 한다는 점에서 지성적이라
할 수 있다. 한마디로 정명은 유가의 도덕적 활동이며, 실천과 이론, 이성과 감성의
영역이 섞여 있는 활동이다. 물론 그럼에도 이 과정에서 실천과 이성이 상대적으로
더 강조되고 있음도 부인할 수 없다.

영어 초록

This paper views Confucian rectifying names as ‘the process of ethical
argumentation’, after dealing with the previous interpretations of Confucian
Rectifying Names such as the theory of names and objects, the theory of
role-specific obligations, the theory of performative action, and the theory of
linguistic presupposition. According to it, names and objects are not
independent, but interdependent. The process of rectifying names in this
interpretation is basically viewed as the cognitive process of recreatively
defining, vindicating and transforming both names and objects. Although it can
be seen as cognitive process, it also has the practical aspect of moral behaviour
such as ‘living up to one’s names’ (doing one’s duties and responsibilities
associated with one's own names). This cognitive process is concrete in that it
occurs in the contexts of prior systems of naming, of conventions and of our
physical movements, together with our emotive and volitional aspects. It,
however, is also intellectual in that it contains critical and reflective aspects and
also dominates the above emotive and volitional aspects. To conclude, rectifying
names is a moral activity in Confucian tradition where practice and theory or
reason and emotion are intermingled. Nonetheless, we cannot deny that practice
and reason are relatively more emphasized.

참고 자료

없음

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