무위적 예술사상의 예술교육적 함의: 미술교육에의 적용을 위한 이론적 탐색
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국조형교육학회
ㆍ수록지정보 : 조형교육 / 48권
ㆍ저자명 : 전성환
ㆍ저자명 : 전성환
목차
I. 서론II. 노장의 무위적 예술사상의 개념
1. 노장사상에서 역설적 심미의 특성
2. 무위의 예술사상적 성격
Ⅲ. 무위적 예술사상의 미술교육적 함의
1. ‘무관심성’과 무위적 예술사상
2. ‘하나의 경험’과 무위적 예술사상
3. ‘몰입’과 무위적 예술사상
4. 무위적 예술사상의 미술교육적 함의
IV. 결론
※ 참고문헌
※ ABSTRACT
한국어 초록
이 연구는 과정을 중시하는 몰입적 체험을 촉진하는 미술교육으로의 전환을 위하여노장사상에 함의된 무위(無爲)의 본질과 예술사상을 규명하는 것에 있다. 이것은 인간
의식의 혁명적 변화를 추구한 노장사상에 함유된 ‘무위(無爲)’의 무목적성이 인지적
성취목표에 중점을 둔 현행 교육에 대한 대안으로 부각되고 있는 예술교육적 가치,
즉 분석적 사고의 단계를 거치지 않고 직관적 감응의 세계를 체험할 수 있는 암묵적
몰입의 세계를 경험가능하게 하기 때문이다.
영어 초록
Wuwei artistic thought which is included in Lao-Chuang's ideas wasdiscussed for art education that emphasizes experiential practice and spiritual
aspects based on individual life sentiments. Fundamental value of art education lies
in expression of life through experience. This is the state of wuwei without
unnecessary will and objective which similar to Kant's disinterestedness implying
exclusion of every personal selfishness. Additionally, Dewey asserts that by the
state of contemplation, one can integrate experience and cognition, and one can
also experience immersion that is fortified in the sense of gratification of ego.
This is similar to reaching the state of prejudiceless forgetting, which can be
achieved by putting aside prejudice of sensory perceptions regarding extraneous
substances and therefore being in the state of aesthetic experience of mind control
that unifies the ego and the non-ego.
Lastly, Lao-Chuang demands the state of immersion, which is embodiment of
non-conceptional and free artistic ideas via wuwei. This shares the meaning with
the state of optimal experience and immersion, as the condition for manifestation
of creativity mentioned by Csikszentmihalyi. It was mentioned as modeling of tao,
which is being consolidated into one with the order of nature.
Studying practice plan of art education curriculum via Lao-Chuang's wuwei
artistic thought as an alternative to restore the self growth and creative ability in
art education has significance in that it provides evidence to aim self-directed,
immersive and firsthand experiencing art education by shedding new light on goals
and characteristics of current art education, which is weighted heavily towards
intellectualistic curriculum.
참고 자료
없음"조형교육"의 다른 논문
- 연구자 작품 ‘Past & Cast’ 연작의 복제이미지 기법에 대한 알레고리적 특성에 관한 연구30페이지
- 건축?실내디자인관련 전공학생들의 전공인식과 직업의식 그리고 진로에 대한 현황28페이지
- 비판적 교육학에 근거한 비판적 시각 문해교육24페이지
- 2009 개정 교육과정에 따른 미술과에서 인성교육 적용 방안24페이지
- 중국동시대미술에 나타난 애브젝트 이미지 연구 : 홍위병을 재현한 탠타이?과 후커의 작품분석을 중심으..28페이지
- 아동미술활동에 내재된 탐구활동의 통합적 사고작용에 관한 연구 : 듀이 예술론의 질성적 사고를 중심으..33페이지
- 미술과에서의 성취평가제 적용 방안31페이지
- ‘체화된 인지(Embodied Cognition)’로서의 시각적 은유와 내러티브 사고에 기반한 초등..32페이지
- 박물관·미술관 창의적 체험활동의 현황과 활성화방안 : ‘박물관·미술관 창의적체험활동사업단 운영사업’..35페이지
- 미술관 관람객과 도슨트 간의 담화분석을 통한 상호작용적 학습경험 연구31페이지