'윤리적인 것의 목적론적 정지'의 도덕교육적 함의 : 환경의식을 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국도덕윤리과교육학회
ㆍ수록지정보 : 도덕윤리과교육
ㆍ저자명 : 황종환
ㆍ저자명 : 황종환
목차
I. 문제의 제기II. 생태적 위기의 종교적 배경
III. 키르케고아의
IV. 의 도덕교육적 함의
V. 결 론
참고문헌
한국어 초록
환경윤리학자들의 인간과 자연의 관계에 대한 다양한 연구에도 불구하고 인류의 환경이 실제적으로 개선되었다고 보기 어렵다. 환경윤리에 대한 연구가 현실세계와 유리(遊離)되는 학문적 풍토에서 키르케고아(S. Kierkegaard)의 <윤리적인 것의 목적론적 정지>를 통하여 환경의식을 구체적으로 개선하는 방안을 찾는다. <윤리적인 것의 목적론적 정지>가 신과 실존적 관계를 통하여 자기를 찾아가는 과정이라면 이는 도덕교육의 본질이 될 수 있다.<윤리적인 것의 목적론적 정지>로서 자기를 선택하는 자기화(自己化, appropriation)는 키르케고아의 <간접전달>을 통해 윤리교육에 원용될 수 있을 것이다. 환경의식에 대한 거대담론은 이론적 호소력을 지닐 수 있으나 우리들의 삶을 변화시킬 수는 없다. 그러므로 현실적으로 우리의 환경을 개선하기 위하여 <윤리적인 것의 목적론적 정지>를 교육의 본질과 관련하여 고찰함으로써 인류가 직면한 생태적 위기를 극복하는 데에 일조하고자 한다.
영어 초록
S. Kierkegaard differentiates Abraham's devoting behaviour of his only son, which is grounded on 'teleological suspension of the ethical‘, from universal ethical judgment. Abraham submits himself to God's order with the leap of faith rather than following moral standards. His submission to God is to live up to with religious life, which suspends universal reasonableness of human beings.When we accept the limits of human autonomy and language, it is also to be understood that moral education has the areas, which have to be transmitted by indirect communication. Moral Education has to transmit not only cultural heritages of human beings, but also to open up existential horizon, which could be opened by 'the teleological suspension of the ethical'.
We can have social relationship environmental-consciously, as we relate to ourselves, which in Kierkegaard comes from being before God existentially. This existential Being has its meaning, when we personally take part in valuing of moral education. Indirect Communication is not only applied to Abraham or Kierkegaard, but also it requests us to follow up. By this way 'the teleological suspension of the ethical' has universal meaning and it can applied to Moral Education.