멀티미디어 학습매체가 유아의 창의적 놀이특성에 미치는 효과
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국컴퓨터게임학회
ㆍ수록지정보 : 한국컴퓨터게임학회 논문지 / 27권 / 2호
ㆍ저자명 : 어성해
ㆍ저자명 : 어성해
목차
ABSTRACT1. 서론
2. 이론적 배경
2.1 창의성의 의미와 특징
2.2 유아기 창의성 교육의 중요성
2.3 창의성을 구성하는 심리 및 행동 특성
2.4 멀티미디어를 활용한 교육 프로그램의 효과에 관한 선행연구
3. 실험 및 결과
3.1 창의적 놀이 행동 실험
3.2 사전 및 사후 검사 결과
4. 결론
참고문헌
부록
영어 초록
This study attempted to examine what changes of creative play characteristics occur when having education experience using multimedia in the field of early childhood education. In order to conduct the study, 15 infants at H day care center and 15 infants at S day care center, both located in Seoul, were selected as the subjects. The program processing was composed of extension activities using multimedia after listening to fairy tales using multimedia. For study instrument, the behavior test for creative play developed by Hwang Yoon Sae (2008) was used. This instrument consisted of total 5 subfactors: intrinsic motivation – imagination; sensitivity – curiosity; durability – immersion; various interests – challenge; and initiative – independence. For statistical analysis, SPSS 17.0 was used, and t-test was used for the statistic process. As a result of the experiment, it was concluded that the education experience using multimedia has positive effect on overall characteristics of creative behavior of infants; in detail, behavior characteristics of infants in the aspects of intrinsic motivation – imagination, sensitivity – curiosity, and durability – immersion were remarkably improved, whereas the characteristics in the aspects of interests – challenge and initiative-independence did not show any particular changes. In other words, the infants who receive a lot of multimedia materials have more creative thinking than those who do not receive a lot of multimedia materials, and this thinking ability is also reflected in play activities.참고 자료
없음태그
"한국컴퓨터게임학회 논문지"의 다른 논문
- 스마트폰을 이용한 영상촬영기법과 교육적 활용 방안9페이지
- 법령의 해석과 위임입법의 한계 -게임법령을 중심으로-10페이지
- 대충매체로서의 게임과 정신겅간 관계연구7페이지
- 교육용게임의 융합교육 지원 가능성 연구8페이지
- WebGL 기반의 가상환경 물리 교육 시스템 설계 및 구현8페이지
- MMOPRG의 UI (Uesr Interface) 방신 변천(變遷) 에 관한 연구6페이지
- MMOPRG에 나타난 디지털 디아스포라 연구12페이지
- 독일과 프랑스의 상업영화를 이용한 대학생용 상호문화교육 교수-학습 프로그램 개발과 활용10페이지
- BCI를 이용한 ADHD 치료 게임 설계6페이지
- 조현병 환자의 질병교육을 위한 기능성 게임 디자인연구7페이지