문제해결력 증진을 위한 비디오 디스크 매크로 컨텍스트 구성에 관한 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육공학회
ㆍ수록지정보 : 교육공학연구 / 9권 / 1호
ㆍ저자명 : 권성호
ㆍ저자명 : 권성호
목차
I. 연구의 필요성과 목적II. 이론적 기초
III. 프로그램 구성 및 적용의 예
IV. 결 론
참고문헌
한국어 초록
문제해결능력은 언어적 정보로 학습할 때보다는 실제의 문제상황에서 학습자 스스로 문제를 발견하고 해결하는 지식연마 (welding)의 기회를 갖을 때 효과적으로 증진될 수 있다 . 즉 , 학교밖의 문제들이 교실안에서 깊이 이해되고 배운 원리와 개념을 실제 상황에서 사용할 수 있는 학습 (situated learning )이 이루어져야 한다 . 앵커드 수업이론은 테크놀로지를 이용하여 실제 상황에서 일어날 수 있는 문제해결 환경을 제공해 주어 다양한 문제를 경험하게 함으로써 숙련자들의 문제해결방법을 습득하도록 하는데 있다 . 즉 숙련학습을 위한 이론 이다 . 앵커드 수업전략이 교육공학 분야에 시사하는 점은 지식과 학습의 중요 개념을 현실화시킬 수 있으며 상황인지론에서 중요시하는 도제훈련이 보다 현실적이고 확실히 교실에서 일어날 수있도록 하였다는 것이다 .영어 초록
The purposes of the study are to introduce the anchored instruction which was presented at the Cognition and Techonology Group at Vanderbilt (CTGV), and to try to apply the theory at the practical high technology production process a s like interactive videodisc, TV- Video and computer program design.Anchored inst ruction might be conceptualized as "the quality of one- on- one apprent iceships is brought to groups through technology with added benefits of selection and control of the experience". The major goal of anchored instruction is to overcome the inert knowledge problem. By using the technology, the environments that permit sustained exploration of student s and teachers can be created. And also student s enable to under stand the kinds of problems and opportunities that experts in various areas enoucnter and the knowledge that these experts use as tools. Anchored instruction provides a way to recreate some of the advantages of apprent iceship training in formal educational sett ings involving groups of students . And some of the principles of anchored instrution may make it possible to create learning experiences that are more effective than many that occur in traditional apprenticeship training by using technology. Another goal in anchored instruction is to use "macro- contexts" that can be explored for sustained periods of time.참고 자료
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