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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육학회
ㆍ수록지정보 : 교육학연구 / 44권 / 1호
ㆍ저자명 : 김철중
ㆍ저자명 : 김철중
목차
Ⅰ. 들어가는 말Ⅱ. 자유주의 도덕교육의 문제 : 맥킨타이어
Ⅲ. 자유주의적 덕 교육의 가능성
Ⅳ. ‘민주공동체’ 학교에서의 도덕교육
Ⅴ. 나오는 말
참고문헌
한국어 초록
최근, 인경교육(character education)이나 덕 교육(virtue eduation)은 기존의 합리 주의적 접근을 대체할 수 있는 도덕교육론으로 논의되고 있다. 그러나 덕 윤리의 부활에 결정적 역할을 한 맥킨타이어(A Maclntyre)에 따르면, 이러한 도덕교육론은 현대의 지배적 이념인 자유주의에서는 실현될 수 없는 것이다. 그의 이러한 비관적 결론과 달리, 이 글의 목적은 자유주의적 덕 교육의 가능성을 밝히는 데 있다. 이를 위해 이 연구는 현대의 자유주의자인 롤즈(J. Rawls)와 라즈(J. Raz)를 검토한다. 그런데 롤즈는 중립성이라는 자유주의적 국가관에 집착하므로, 도덕교육에서도 도구적 합리성만을 강조하거나 반(反)도덕교육을 시사할 뿐 덕 교육의 가능성을 제시하지 못한다. 이에 비해 라즈는 자유주의를 ‘완전주의적 자유주의’로 해석하는데, 이러한 개념의 자유주의라면 공교육 기관인 학교에서 자유주의적 덕 교육을 수행할 수 있다는 충분한 논리를 제공한다. 이와 같은 자유주의적 덕 교육을수행하는 학교의 모델이 바로 이 연구가 제안하는 ‘민주공동체’학교이다.
영어 초록
We are living in a society where a variety of values compete with and sometimes collide against each other. One of the function of moral education is to diminish the difference among the various values, and consequently to minimize the social conflicts.A. MacIntyre considers modern society as the era of moral crisis. According to him, to overcome such moral crisis, virtue education is needed. However, it is impossible because we can not provide the coherent list of virtues in the liberal society in which all kinds of virtues have their own value. Hence, he concludes that we have to return to the Thomistic Aristotelenianism. He thinks that, only in that case, virtue education can be succeeded in.
This study aims, however, to search for a possibility of liberal virtue education from the theories of two modern liberalists, J. Rawls and J. Raz. Firstly, J. Rawls thinks that liberal state must preserve neutrality in competitive moral doctrines. If we adapt it in moral education, it will be only possible that education based on instrumental rationality or in fact immoral.
Consequently, he can not provide a basis for alternative moral education which this study wants. Next, J. Raz defines liberalism as the perfectionist liberalism. It means that the state has right and duty to exclude the bad and to encourage the good. Therefore, we can get ground for the liberal virtue education in school.
The democratic community school which is presented by this study has feature of liberalism of J. Raz in that it leads students to the good, and it also has feature of communitarianism since it also gives emphasis on virtue and encumbered ego. Therefore, this school is able to carry out liberal virtue education, which can contribute to relive the social conflicts.