* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국무용기록학회
ㆍ수록지정보 : 한국무용기록학회지 / 30권
ㆍ저자명 : 김운미, 김외곤
ㆍ저자명 : 김운미, 김외곤
목차
국문요약Ⅰ. 서 론
Ⅱ. 역사적 위인을 소재로 삼은 무용극의 창작
Ⅲ. 예술성 제고를 통한 민속 예술의 재창조
Ⅳ. 다음 세대를 위한 교육 무용 활동에의 헌신
Ⅴ. 결 론
참고문헌
Abstract
한국어 초록
본 연구의 목적은 대전·충남 지역의 대표적인 무용가 이미라의 예술 활동을 종합적으로 연 구하는 데 있다. 연구의 방법으로는 인터뷰에 근거한 구술 조사와 책, 연구 논문, 신문 기사, 전 문 사전, 팸플릿 등 각종 참고 자료에 근거한 문헌학적 연구를 함께 사용하였다. 이미라는 자신 의 전공인 무용 분야에서 주로 역사적 위인을 소재한 삼은 무용극을 창작하여 공연하였다. 이러 한 무용극은 교훈적 요소의 용이한 전달, 빠른 내용 이해, 내용의 풍부한 구성, 흥미 요소의 가 미 등이 장점이다. 대표작으로 평가되는 <성웅 이순신>을 비롯한 여러 작품에서는 충효 사상이 주제로 부각되었다. 그녀의 무용극은 서사성이 강하고 연극적 요소가 두드러지는 특징을 지니고 있다. 이미라는 충청남도의 민속 예술을 재창조하는 데도 관심을 기울였는데, 그 작업은 원형의 발 굴과 예술성의 제고과정을 통해 이루어졌다. <은산 별신제>, <거북놀이>, <아산 줄다리기>, <횃 불쌈 놀이>, <등바루 놀이>, <산유화가> 등이 그녀가 재창조 작업에 참여한 충청남도 지역의 민 속 예술이다. 이 작품들은 대부분 전국민속예술경연대회에서 상을 수상하였고, 일부는 국가와 지역의 무형문화재로 지정되었다. 그녀는 다음 세대에 우리 민족의 얼을 심어 주기 위한 교육 무용 활동도 활발하게 전개하였 다. 청소년을 대상으로 하는 교육 무용극 경연 대회와 강습회가 그 대표적 활동이다. 한편 이미 라는 예술 행정가로서도 탁월한 능력을 발휘하였다.영어 초록
This paper provides a comprehensive study on the works and career of an artist Lee Mi-Ra who is one of the most recognized dancers in Daejeon metropolitan city and Southern Chungcheong province. The research reviewed various oral records and books of her interviews, research papers, newspaper articles, dance encyclopedia, pamphlets and other references and literatures. Lee, for more than four decades, used her expertise in dance to introduce historical figures through performances and theatres. The advantages of Lee’s dance theatres lie in their reflected moral lessons, fast plot delivery, rich composition, and added interesting factors. Her dance theatres are characterized for their narratives and theatric factors. The subject of Lee’s masterpieces, including Admiral Yi Sun-sin, emphasized on historical figures and their loyalty and filial duty. In addition to dance performances, Lee was interested in recreating the folk arts of Southern Chungcheong province. She engaged in this work with careful discovery of each art piece’s originality and reconstruction of its artistic values. Eunsan Byeolsinje(Eunsan ritual for tutelary god), Geobuk Nori(Turtle game), Asan Jooldarigi(Asan Tug-of-war), Hoetbulssam Nori(Torch game), Deungbaru Nori(Lamp lighting game) and Sanyuhwaga(Mountain flower song) are some of the folk arts that she recreated. Most of these works were awarded at National Folk Art Competition, and some were designated as intangible cultural assets. In the mean-time, she became famous in due to her distinguished artistic discernment and administrative ability. Lee was also active in engaging in educational dance works which would foster the love and spirit of the country(eol) in the hearts of the next generation. Most notable work amongst them is the Educational Dance Theatre Competition and related courses for youth in Daejeon metropolitan city and southern Chungcheong province, which she continued for more than ten years.참고 자료
없음태그
"한국무용기록학회지"의 다른 논문
- 춤의 감각적 소통과 존재의미 연구 - 메를로-퐁티의 현상학 및 존재론을 바탕으로17페이지
- <3인 정읍설장고춤> 작품분석을 통한 전통춤의 재창조 방안모색23페이지
- 발레정신 지도에 있어서 간접교수방법의 유형과 역할25페이지
- Analysis of the Dance Work <Condition of Balance>..18페이지
- 무용작품의 대중성 증진을 위한 안무자들의 인식과 발전 방향26페이지
- 발레 수강생을 위한 발레용어 표기분석에 관한 제언19페이지
- 한국 전통춤의“마루”란 무엇인가17페이지
- 조선 초기 당악정재의 도입부· 종결부의 춤사위 기록양상18페이지
- 예술고등학교와 일반고등학교 출신 무용전공자의 인지적 유연성 및 소진감 차이16페이지
- 롤프 드 마레의 현대무용에 대한 관점과 국제무용아카이브(1931-1952) 전시 기획의 연관성23페이지