대순사상의 형이상학적 특성에 관한 연구 - 궁극적 실재를 중심으로 -
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서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집 / 42권
ㆍ저자명 : 김의성
ㆍ저자명 : 김의성
목차
I. 머리말II. 궁극적 실재의 다면성
IV. 궁극적 실재의 통합 원리로서 ‘인존’
V. 맺음말
참고문헌
한국어 초록
한국 신종교에서 궁극적 실재에 대한 연구는 종교의 형이상학적 문제를다루는 측면으로서 유용하다. 특히 대순사상(大巡思想)에는 한국 신종교에서 공유될
수 있는 조화와 통합의 가치들이 궁극적 실재가 드러나는 양상 속에서 제시되며
나름의 독특한 형이상학적 이론을 형성하고 있다. 여기에는 상제(上帝)와 신명(神
明)에 대한 관념을 비롯해서 도(道), 무극(无極), 태극(太極), 대순(大巡), 천지(天地)
와 지기(至氣)로 얘기될 수 있는 궁극적 실재의 개념들이 다양하게 나타난다. 이것
은 개별 종교에서 다뤄지는 다양한 궁극적 실재의 개념들을 포함하고 있어 다면성
이라는 특징으로 이해된다. 다면성의 네 가지 범주는 대순사상에서 직접 표현되고
있는 궁극적 실재의 개념들을 중심으로 구분된 것이다. 그러나 이것은 단순히 다양
한 측면의 나열을 의미하는 것이 아니라 복합되는 양태를 보이며, 조화되고 통합되
어 나타난다는 특징을 갖고 있다. 이러한 조화와 통합은 ‘인존’(人尊) 사상을 통해
표현되고 있다. ‘인존’ 사상은 인간이 신과 같은 위상을 갖는 것이며, 도덕적 추구
의 모습이며, 천지와 같은 존재이며, 모든 생동하는 기운을 함축하는 인간의 가치
를 갖게 되는 사상인 것이다. 종교의 이상적 가치인 궁극적 실재의 문제가 고원한
이상으로서가 아닌 인간적 차원으로 다가올 때, 궁극적 실재의 다양한 모습들은 보
다 내면적인 것이 되며 삶의 일상적 가치 속에 스며들 수 있다. 그리고 다양한 궁
극적 실재의 모습들이 하나의 종교사상 속에서 통합될 수 있다는 것은 종교사상이
갖고 있는 배타성을 넘어 종교와 종교, 인간과 인간의 대립과 갈등을 극복할 수 있
는 이론적 토대를 형성한다. 통합과 조화의 한국적 사상이 종교의 근본적인 문제에
까지 투영되는 것이다. 대순사상에서 궁극적 실재의 다면성을 확인하는 작업과 그것의 통합원리로서 ‘인존’ 사상에 대한 연구는 이러한 점에서 의미를 찾을 수 있다.
영어 초록
In Korean New Religion, the study on ultimate reality provides a usefulaspect that deals with metaphysic issues of religion. Daesoon thought, in
particular, suggests clearly the values of harmony and integration, which can be
commonly shared in Korean New Religion, while uncovering the ultimate
reality, and forms a unique metaphysical theory of its own. It shows various
concepts of ultimate reality including the concept of Sangje(Supreme God) and
Shinmyeong(gods of heaven and earth) as well as Dao(道), Mugeuk(Infinity,无
極), Taeguek(the Great Ultimate, 太極), Daesoon(Great Itineration, 大巡),
Cheonji(Heaven and earth, 天地) and Jigi(Utmost energy, 至氣). This feature is
considered as universalness because it includes various concepts of ultimate
reality referred in each religion. The universalness has been classified into four
categories according to the concepts of ultimate reality that are directly
described in Daesoon thought. However, it doesn't mean that it just lists all
the different aspects of ultimate reality, but means it has a nature to mix all
the aspects and consequentially harmonize and integrate them. Such harmony
and integration is represented through the thought of ‘Injon’(Human of nobility,
人尊). Thought of ‘Injon’ is a idea that places human being on an equal status
to a god, and represents a human who pursuits morality and, as a being equal
to heaven and earth, has a value of implicating energy of all living creation.
When we approach the matter of ultimate reality, which is an ideal value of
religion, not as some lofty ideal, but as something of humane dimension, the
various aspects of ultimate reality can be more internal and become part of
daily value of our life. In addition, being able to integrate various aspects of
ultimate reality in one religious thought means it could form a theoretical
foundation which goes beyond exclusiveness that religious thoughts have, and
overcome the confrontation and conflict between humans. It means the Korean
thought of integration and harmony is projected into the fundamental matter of
religion. From this perspective, it can be meaningful to do the work of
verifying universalness of ultimate reality in Daesoon thought and study ‘Injon’
thought as its tool of unification.
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