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한국무교회주의의 초석 김교신(金敎臣)의 유교적 에토스에 대한 고찰

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2012.01
38페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 영남퇴계학연구원 수록지정보 : 퇴계학논집 / 10권
저자명 : 김정곤

목차

1. 들어가는 말
2. 기독교 입신 과정에 있어서의 유학
3. 김교신의 유교적 에토스
4. 나오는 말

한국어 초록

일제의 식민지라는 시대상황 속에서 무교회정신(무교회기독교)으로
‘믿어 사는’ 참된 기독교인의 모범된 삶을 살다 간 김교신의 유교적 에
토스에 관한 연구이다. 알려진 대로 김교신은 일본유학을 통해 근대일
본의 기독교를 대표하는 인물인 우치무라(內村鑑三)와의 만남을 통하여
성서를 이해하고 기독교를 이해하였다. 뿐만 아니라, 우치무라 문하의
많은 제자들이 그러했던 것처럼 김교신도『성서조선』이라는 신앙잡지
를 발행하는 문서전도를 통해서 많은 이들에게 용기와 믿음을 주었다.
본 논문은 그의 신앙의 특질을 이해하는 차원에서 유교적 에토스의
문제를 고찰함에 있다. 많은 연구자가 김교신에 있어서 유교와의 관련
을 기독교입신 이전의 하나의 배경적 차원에서만 다루는 경향이 없지
않다. 그러나 실은 입신 이후에 있어서도 여전히 그 정신적 에토스는
연속성을 띠고 있다고 본다. 일본무교회주의의 대표적 인물로서 일제시
대에 신앙적으로 물질적으로 도움을 주었던 야나이하라 다다오(矢内原
忠雄)씨가 김교신을 가리켜 ‘조선인으로서의 생래의 도덕이 씨에게는
믿음에 의해 한층 순화되어…’라고 한 것도 김교신의 기독교 신앙에 나
타난 유교적 에토스와 관련이 없지 않을 것이다.
특히 본 논문은 김교신이 ‘왜’ 혹은 ‘어떻게’ 기독교에 입신하게 되었
는가를 알 수 있는「入信의 動機」「內村鑑三論에 答하야」라는 그의
글을 실마리로 살펴보고자 한다.
본 논문의 대강을 요약하면, 먼저 1장은 <기독교 입신의 과정에 있어
서의 유학>에서는 공자보다 십 년을 단축하여 ‘종심소욕불유구(従心所
欲不踰矩)’의 경지에 이르고자 하는 김교신의 내면세계를 확인하고, 다
음으로 2장에서는 <김교신의 유교적 에토스>를『성서조선』의 글을 통
해, 두 가지로 정리해 보았다. 첫째는, 김교신의 ‘好學’정신을 살펴보고
둘째는, 김교신의 求道적 자세와 義의 감응력의 문제를 정리해 보았다.
김교신은 우치무라 간조의 영향하에 철저한 십자가 중심의 신앙을 지
니면서도 도덕적 실천을 지향하는 신앙이라 할 수 있겠다. 이는 달리
말하자면, 예수를 ‘믿음’의 대상인 동시에 ‘배움’의 대상으로 삼는다는
것이다. 이것은 오늘날 예수를 단순히 믿음의 대상으로 고백하기만 하
고 예수처럼 본받고 따르는 삶 즉, 행위(실천적 삶)의 문제를 소홀히 할
수 있는 점을 생각할 때에, 김교신의 말처럼‘믿어 사는’신앙의 모습은
우리에게 시사하는 바가 크다고 할 수 있겠다.

영어 초록

In this paper, Non‐Church Christianity founder of Korea, Kim Kyo
‐Shin is the study of the Confucian ethos. Kim Kyo‐shin as they are
known to study in Japan through a representative figure of Christianity
in modern Japan, Uchimura kanzo by meeting with an understanding
of the Bible and Christianity was understood. In addition, many
disciples of Uchimura visit our Kim Kyo‐shin, as it was also "Bible
Korea" through the magazine gave courage and faith to many.
Kyo‐shin of this paper to understand the qualities of faith, as one,
as he has investigated the problem of the Confucian ethos. Kim Kyoshin,
many researchers in the relationship between Confucianism and
Christianity trance and contextual dimensions of the previous one is not
without a tendency to deal only. However, after the fact, even in trance
and spiritual ethos that still sees the continuity has moved. Non‐
Church attention as Japan's leading figures in the era ilje faith in the
material that helped Yanaihara Tadao pointing to Mr. Kim Kyo‐shin
'innate morality as Koreans further purified by faith is to him saying',
a Kim Kyo‐shin also appeared in the Christian faith has nothing to do
with the Confucian ethos will not.
In this paper, Kim Kyo‐shin, especially the 'why' or 'how'
Christianity will rise in the world to know were being "Reason to
Convert to Christianity" "In Response to the Discussion on Uchimura
Kanzo" a look at his writings to investigate clues is.
This paper summarizes the content of, the first <Christianity in the
process of trance and Confucianism> than ten years by reducing the
Confucius 'Even as you want in mind is to circumvent the law' that
you want to reach a state of Kim Kyo‐shin Check the inner world of,
followed by chapter 2 <Kim Kyo‐shin of the Confucian ethos> the
"Bible Korea" through the article, summarized in two ways. First, Kim
Kyo‐shin's 'love of learning' the spirit of looking, the second, Kim Kyo
‐shin's 'seeking after truth' attitude and 'sensitivity to right' issue of
the issues summarized.
Kim Kyo‐shin under the influence of the tide Uchimura Kanzo
thorough cross‐centered faith and moral practice‐oriented faith, in
other words, Jesus 'faith' at the same time is the subject of 'learning' is
that using it as a target. This is today the object of faith in Jesus Christ
as simply and simply rub off on him like a life with Jesus that is, act
(practical life) that the problem can be neglected when thinking, Kim
Kyo‐shin of the practical shape of faith to us is very suggestive.

참고 자료

없음

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