* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 동방문화대학원대학교 문화와예술콘텐츠연구소
ㆍ수록지정보 : 문화와예술연구 / 10권
ㆍ저자명 : 김윤배
ㆍ저자명 : 김윤배
목차
I. 서론II. 당신은 측량사인가 몽유병 환자인가?
III. 도상기호학으로서의 한글서예
IV. 한글서예의 도상화 과정
V. 결론
<참고문헌>
한국어 초록
한극서예의 국제화를 위해서는 그 동안 한자 중심의 전통세예를 탈피 한 디지털시대 맞는 방법론을 찾아보는 것이 중요하다. 가장 한국적인 것이 가장 세계적이다 라는 말과 같이 서양 동양 중국 일본 한국 등 특정 문화에 대한 편견을 버리고 우리 한글이 우수성과 문자의 독자성을 찾아 서 거기에 맞는 방법론을 찾는 것이 중요하다. 논자는 그 방법론 중에서 문자텍스트와 이미지가 융합된 전형적인 도 상텍스트를 중심으로 연구를 하고자 한다 아울러 본 연구에서는 서구기 호학이 천착해운 기호사각형 관점을 빌려 서양의 타이포그래피 나 캘리 그래피 동양의 전통서예 나 문자도에 나타나는 상이한 차이에 대한 물음 을 제기하면서 서예문화를 연구한다. 한글은 타 글자와는 다른 추상문자에서 출발하여 점차 이미지로 변환 되어가는 문자 추상이 중심이 되므로 기호학 관점을 빌어 연구할 만한 충분한 가치가 있다.영어 초록
This study is a semiotic investigation work for Korean calligraphy, which carried on the legacy of traditional calligraphy focusing on Chinese character. Korean calligraphy has succeeded and developed the calligraphy system of Chinese character which has been practicing vitality based on line and stroke. In digital age which focuses on the Fourth Industrial Revolution and AI, the future generation faces the challenge to overcome the traditional calligraphy dependent on tool of brush. It does not mean to take advantage of specific ideology of "Thing with the most Korean feature can also succeed in the global market". Overcoming traditional calligraphy means to abandon prejudices about specific cultures such as Western and Oriental, Chinese, Japanese, and Korean and to find methodological possibilities on globalization of the superiority within Korean calligraphy while selecting identify of every letter. Among the debaters, one may wonder on reasons for finding methodological possibility in semiotics. Semiotics differentiates background, region, era,and nationality for typical icono-text integrated with text characters and images and analyzes and identifies the symbolism and stylistic characteristic. It is also a methodological tool for academical establishment. In order to suggest the direction for contemporary calligraphy which integrates image and text and forms the third system unlike text-based linguistics research and image-based iconography, the semiotic investigation can be the alternative to calligraphy research as tradition succession and modernization. Western semiotician such as Derrida, Roland Barthes and Peirce explained the relation between text and image, origin and development of text, symbolization process of shape in the perspective of Grammatologie(graphonomy) and perspective of diagram(text drawing) In graphonomy, the drawing is abstracted from the initial drawing, same as the Chinese character and the drawing focuses on image abstraction during the hieroglyphic process. On the other hand, text drawing starts from abstract text, same as Korean ?bet and the and text drawing focuses on text abstraction which gradually changes text to image. These are the significant distinction between traditional calligraphy and Korean calligraphy and they will be explained in detail later on. This study reconsiders the Saussure, a semiotician, thoughts saying "It is only meaningful within difference and through difference" which demonstrates formative semiotics(especially semiotic square)perspective pursued by western semiotics. Through such reconsideration, the study aims to suggest differences in western typography and calligraphy and oriental traditional calligraphy and text drawing.참고 자료
없음"문화와예술연구"의 다른 논문
- 中國水墨陰陽五行概論24페이지
- <王子午鼎> 명문의 내용과 서체미 고찰23페이지
- 집단미술치료가 학교부적응 아동의 자아존중감과 학교생활 적응에 미치는 효과19페이지
- 『春秋』王曆④- 계절을 판단할 수 있는 『춘추』 경문 의례 기사와, 春夏秋冬 자형 및 자의에 대한 ..33페이지
- 한국미술품 가격지수개발의 필요성24페이지
- 이광사의 사공도 (司空圖) 「이십사시품 (二十四詩品)」이해29페이지
- 略论乾隆敕编金石、 书画鉴藏目录的编纂体式及其对书籍版本目录 的影响——以《秘殿珠林》、 《石渠宝笈》、 《西..15페이지
- 文化的传播策略与国家软实力的提升 ——以中韩两国为例12페이지
- 다원커우 (大汶口)문화 삼족기 (三足器)의 근원 고찰22페이지
- 안진경 ‘변법 (變法)’에 대한 고찰24페이지