• LF몰 이벤트
  • 파일시티 이벤트
  • 서울좀비 이벤트
  • 탑툰 이벤트
  • 닥터피엘 이벤트
  • 아이템베이 이벤트
  • 아이템매니아 이벤트

신문매체를 통해 본 한국 근대화단과 ‘南畵’: 용어, 작가, 그리고 단체

(주)코리아스칼라
최초 등록일
2016.04.02
최종 저작일
2014.06
25페이지/파일확장자 어도비 PDF
가격 6,300원 할인쿠폰받기
다운로드
장바구니

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 한국미술연구소 수록지정보 : 美術史論壇 / 38권
저자명 : 황빛나

영어 초록

Nanga(or Namhwa in Korean, meaning “Southern Painting”) is a school of Japanese painting which flourished during the Edo Period(1603-1868) but was only introduced to Korea in the 1920s. Nanga had also been referred to by another older term, Nanshuga(Namjonghwa in Korean or Nanzonghua in Chinese) until the 1890s when the Nanga Restoration Movement, formed as part of the Japan’s “Prevail Asia Policy” during the Taisho Period, exerted its influence across Japan and beyond. In this study the main discussion is focused on how Nanga, whose name and concept were only established in the 20th century, was introduced to Korea on the basis of news and articles about Nanga artists and their communities published by contemporary newspapers including The Gyeongseong Ilbo (The Keijo Nippo) in particular. It was in 1915 that the paper began to carry news about the new school of art, to be followed by other daily newspapers including The Chosun Ilbo and The Dong-A Ilbo, in which the first articles related with Nanga appeared in 1923. The earliest use of the term is related with articles written to introduce Korean art lovers to traditional Japanese paintings, the Korean Art Exhibition(朝鮮美術展覽會), which had only just been launched, and Japanese artists who crossed the sea to Korea to participate in the art fair as judges. Then, in the 1920s, Korean art students began studying Nanga and art schools, including the Korean Nanga Academy(朝鮮南畵院), which attracted not only Japanese artists settled in Korea but also Koreans who were interested in politics and business as well as art, came into being. The success of the Korean Art Exhibition led newspapers to produce a flood of art criticism resulting in in-depth discussions of Nanga artists and their works. The paintings were produced between the later 1930s and the 1940s under the slogan “paintbrushes for patriotism” and led to the establishment of organizations that supported Japanese colonialism, such as the Nanga Federation and the Daedong Southern Painting Society, in Japan, Korea, Manchurian and Taiwan. According to the newspaper articles, these organizations were launched with the aim of promoting patriotism among the public and contributing to Japanese victory in the wars it waged in that period, and invited participation by amateurs as well as professional artists. Interestingly, the Japanese imperialists who caused the Pacific War(1937-1945) were interested in the educational usefulness of Nanga, and adopted the traditional painting of the Four Noble Creatures and calligraphy, which had been regarded as obsolete elements of art, as important elements of Nanga.

참고 자료

없음

자료문의

제휴사는 별도로 자료문의를 받지 않고 있습니다.

판매자 정보

코리아스칼라는 정직과 신뢰를 기반으로 학술단체 발전에 도움을 드리고자 하는 기업입니다. 본 사는 본 사가 자체 개발한 솔루션을 통하여 보다 효율적인 업무 관리 뿐만 아니라, 학술지의 데이터베이스화, ARCHIVE를 돕습니다. 본 사의 One Stop Service를 통해 국제적인 학술단체로 함께 도약 할 수 있다고 믿습니다.

주의사항

저작권 본 학술논문은 (주)코리아스칼라와 각 학회간에 저작권계약이 체결된 것으로 AgentSoft가 제공 하고 있습니다.
본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
환불정책

해피캠퍼스는 구매자와 판매자 모두가 만족하는 서비스가 되도록 노력하고 있으며, 아래의 4가지 자료환불 조건을 꼭 확인해주시기 바랍니다.

파일오류 중복자료 저작권 없음 설명과 실제 내용 불일치
파일의 다운로드가 제대로 되지 않거나 파일형식에 맞는 프로그램으로 정상 작동하지 않는 경우 다른 자료와 70% 이상 내용이 일치하는 경우 (중복임을 확인할 수 있는 근거 필요함) 인터넷의 다른 사이트, 연구기관, 학교, 서적 등의 자료를 도용한 경우 자료의 설명과 실제 자료의 내용이 일치하지 않는 경우

이런 노하우도 있어요!더보기

최근 본 자료더보기
탑툰 이벤트
신문매체를 통해 본 한국 근대화단과 ‘南畵’: 용어, 작가, 그리고 단체
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업