公孫龍과 後期墨家에 대한 화용론적 해석
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- 최초 등록일
- 2015.03.25
- 최종 저작일
- 2010.01
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서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집
ㆍ저자명 : 정재현
목차
Ⅰ. 서론
II. 존재론적 해석
III. 문헌에 근거한 약간의 비판들
IV. 화용론적 해석
V. 결론
한국어 초록
이 논문의 목적은 공손룡과 후기묵가의 철학은 흔히 생각하듯이
새로운 존재론을 제시하는 것이 아니고, 의사소통이론이나 지식론을
말하는 것임을 밝히는 것이다. 풍우란, 손영식, 한센 등에 이루어진
기존의 해석들은 공손룡과 후기묵가의 철학을 기체, 보편자, 혹은
물질실체를 제시하는 것이라고 보았다. 나는 이들의 주장의 문제점을
간략히 살펴보고, 화용론에 입각한 새로운 해석을 내 놓는다. 공손룡과
후기묵가에 대한 나의 화용론적 해석은 그들의 문제의식, 고대
중국에서의 名과 實의 관계, 重同의 문제, 類 개념의 문제에 입각해서
이루어진다.
영어 초록
The aim of this paper is to show that the philosophies of Gongsun Long
and Neo-Mohists are better interpreted as suggesting the theory of
communication and/or the theory of knowledge rather than ontology. The
previous ontological interpretations made by Fung Yu lan, Son Young Sik,
and Chad Hansen say that the philosophies of Gongsun Long and
Neo-Mohists propose theories of substances, universals, or mass-stuffs etc.
After briefly pointing out the awkwardness of their claims, I suggest a
pragmatics-based interpretation. My interpretation is supported by the
following points: 1) the main concern of Gongsun Long and Neo-Mohists,
2)the name-object relationship, 3) the issue of identical sameness, and 4) the
issue of kinds in Ancient China.
참고 자료
없음