원리학습용 컴퓨터 시뮬레이션 설계이론에 관한 형성적 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육공학회
ㆍ수록지정보 : 교육공학연구 / 12권 / 2호
ㆍ저자명 : 손미
ㆍ저자명 : 손미
목차
I. 서론II. 이론적 배경
III. 연구방법
IV. 연구결과 및 논의
V. 결론
참고문헌
한국어 초록
컴퓨터 시뮬레이션의 직접적 학습활동은 학습내용의 습득뿐만 아니라 학습전략 및 인지발달을 촉진시키는 효과가 있으며 이런 효과의 극대화를 위해서는 어떤 교수 전략들을 시뮬레이션의 어떤 부분에 적절하게 적용하는 가가 중요하다. 본 연구는 Reigeluth와 Schwartz(1989)가 개발한 시뮬레이션 설계이론 (RS- CBS Theory) 중 원리학습 부분의 설계 모형의 장단점을 파악하여 그들의 이론을 개선, 발전시키고자 하였다. 연구방법은 형성적 연구방법을 활용하였으며, 고등학교 물리 교과서에서 빛과 거리와의 역자승 원리를 선정하여 RS - CBS Theory를 적용한 시뮬레이션을 제작하여 10명의 고등학생을 대상으로 적용 분석하였다. 연구의 결과로서, 요약의 제시, 다양한 상황적 연습의 기회, 충분한 정보적 피드백의 제공, 원리에 대한 설명이 결합된 발견적 제시, 내용의 다양한 표현형태, 동기유발을 위한 효과 음과 선호되는 인물의 설정과 같이 여섯가지 교수전략 측면에서 개선이 이루어져야 하는 것으로 나타났다.영어 초록
The purpose of the present research was to improve a theory for the design of computer - based simulations for teaching causal relationships through an empirical examinat ion of an instructional instance. Formative research methodology was used to investigate and improve the theory. A computer simulation ba sed on a causal principle in physics was devised by following the prescriptions set forth in the instructional theory by Reigeluth and Schwartz (RS - CBS Theory) (1989). This instantiat ion of the instructional theory for the design of computer - based simulations was empirically tested by observing and interviewing 10 high school student who used the computer - based instructional simulation.A major conclusim drawn from this research is that RS- CBS Theory night become a better design tool if improvements and made in the following areas : 1) summary to be presented at the end of the instruction, 2) practice- - for even simple tasks, provide an apportunity to experience generous number of practice cases integrated with divergent situations as well as a greater difficulty level of practice, 3) feedback- - provide sufficient informative feedback as well as natural feedback, 4) expository approaches- - provide access to explanations in case the learners experience difficulties in finding causal relationships, 5) presentat ion forms- - provide multiple visuals that can be viewed simultaneously showing changes in the relationships of the principles, 6) motivation- - provide interesting soud effects, and characters of the learners proference.참고 자료
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