Derrida의 ‘선험 현상학 해체’와 그 교육학적 함의
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육학회
ㆍ수록지정보 : 교육학연구 / 45권 / 3호
ㆍ저자명 : 서상문, 장사형
ㆍ저자명 : 서상문, 장사형
목차
Ⅰ. 들어가는 말Ⅱ. 선험 현상학에 대한 Derrida의 해체전략
Ⅲ. Derrida 현상학 해체전략의 교육학적 함의
Ⅳ. 맺는 말
참고문헌
한국어 초록
근대 실증적 세계관에 대한 현상학의 반론과 반성적 자각은 과학적 방법론과 실증주의의 원칙이 지배하는 모든 학문적 체계와 영역에서 지금까지 여전히 유효한 쟁점으로서 그 의미를 가진다. 특별히, 객관적 과학으로서 그 학문적 성격을 자리매김하고자 하는 근대 교육학의 객관적이고 실증적인 성향에 대하여 현상학의 반론은 상당히 유력한 공격과 타당한 비판으로 받아들여지고 있으며, 교육에 대한 많은 현상학적 연구들 속에서 현대 교육학이 새롭게 나아가야할 방향성의 제시로써 이해되고 있는 것도 사실이다.하지만 현상학의 이러한 의의와 공헌에도 불구하고, 현대 포스트모더니즘의 ‘해체주의’로 대표되는 Jacques Derrida의 날카로운 분석은 Husserl의 현상학적 시도가 여전히 전통 형이상학의 한계를 벗어나지 못하고, 그 토대주의(Fundamentalism)적 세계관에 머물고 있음을 비판한다. 따라서 본고에서는 Derrida가 주도적으로 수행한 현상학 해체와 함께 현상학적 교육론의 해체를 엄밀하게 시도하고자 하며, 더 나아가 이 현상학 해체의 과정에서 돌출된 Derrida의 독특한 해체의 언어들, 특별히 차연(différance)의 개념과 그 논리를 중심으로 해체주의 교육학을 재구성해보고자 한다. 물론 본론의 구체적인 논의를 통해 극명하게 드러나겠지만, Derrida의 해체의 언어들은, 사실 Husserl 현상학이
그렇게 구현하고자 소망했던 것, 즉 왜곡되고 황폐화된 세계의 진정한 회복과 치유, 그 자유를 더욱 철저한 방식으로 실현하고자 함이다.
영어 초록
The transition from the myth of 'phenomenological voice' to the world of writings and margins with the construction of phenomenology leads us the horizon of différance, the conception of anti-conception. The interweaving of difference and delay, the différance is the representation of the playing activity by the consignment and return. Just like a play, in the 'a play of différancewhich is systemized by the difference and trace', the passivity of the time gap is interweaved with the activity of the spatial structure. In the respect of epistemology, it is understood as a intersection possibility between the active structure and the passive genesis of the cognitive process. The both aspects of this cognitive process-the active structure and the passive genesis- are not united compulsorily in the clearness of the living presence on which
phenomenology emphasize, rather happen to accord in the playing activity of the consignment and return in the text of world. This is a logic of the trace and absence of différance that alternates the presence as the phenomenological foundation.
In the field of education, the deconstruction play of différance proposes concretely the performance theory and practice of alternative education activities in some aspects. First of all, I present the strategy of "having things ambiguously" which is related with the methodology of knowledge education. Although this is a educational practice which is opposed to traditional
knowledge education, it is evaluated to be appropriate for the real process of knowledge construction and the relationship of teaching/learning. A knowledge is deconstructed/constructed properly in the context of ambiguity and ambivalace rather than the law of the excluded middle in the traditional basic logic. The organization of knowledge is completed by the laws and procedures, rather continue the repetition of differences as
deconstruction/construction process. Thus, the 'intuition of essence' which is emphasized by phenomenological education cannot reach essential relationship of the world directly, and we cannot also understand the essence of the world. On the contrary, noticing the margins(the gaps and differences) of the institutional essence, we can approach the understanding of world and the construction of knowledge. Derrida's logic of différance tries to realize
concrete methods of education by a play. Of course, this is not 'a play in the world' that the play theorist explain as 'the worldly representation of their own operation', but should be considered as 'the game of the world'. That is, the world itself is accepted as a play. The education of play which is proposed by this article, also doesn't define a play as an effective education program, but rather explains education as a play, futhermore asserts to be construct the behaviors of educational practice in the context of a play.