* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 金杜珍
ㆍ저자명 : 金杜珍
목차
1. 머리말2. 所載 說話의 事例
3. 설화가 보여주는 역사적 사실
4. 설화의 사료적 성격
5. 맺는말
한국어 초록
한국고대사를 체계화하는데 <三國史記>와 <三國遺事>는 대단히 중요하다. 그 중 토착적인 신앙이나 전통문화를 보다 많이 제시하고 있는 것은 <三國遺事>이다. 正史인 <三國史記>가 유교에 의한 합리적인 사관으로 서술되었다면 <三國遺事>는 불교에 의한 神異사관으로 기술되었다. 합리적인 사고의 범위를 벗어나서 신령스런 행적이나 신이하게 전개된 사건은 주로 <三國遺事>에 많은 분량으로 기록되었다. <三國遺事>의 紀異篇은 신이한 사실에 대한 기술이며, 기이편 뿐만 아니라 <三國遺事>의 다른 篇目도 모두 신이한 사실을 기록하고 있어서 사실상 기이편의 연장에 불과하다영어 초록
Sam-guk-sa-ki(三國史記) and Sam-guk-you-sa(三國遺事) is very important to systemize the Korean ancient history. Sam-guk-you-sa contain a more native religion or traditional culture. Because the material for Korean ancient history recorded at after middle era of Corea(高麗), it include many fairy ideal contents in the process of transmit for 500 or 1000 years. Especially, Sam-guk-you-sa recorded the fairy religions and affair mainly. Naturally, the major part of Sam-guk-you-sa is folktales which consisted a fairy story.The contents of every chapter of Sam-guk-you-sa filled with folktales, and among them, there is describe 2 over folktales. Though the fairy story describe simply in one or two sentence, in origin, it was substantial folktales. When this story recorded, the part which did not need in that society erased and remain a skeleton of the story. As this. the whole part of Sam-guk-you-sa states on the base of folktales.
Folktales which recorded in Sam-guk-you-sa shows the main stream of historical progress of Korean ancient history. Especially, many folktales in chapter ‘Gi-Yi’(奇異篇) let we establish the system of Korean ancient history and many other buddhist karma tales help us to systemize Korean ancient buddhism history. From the folktale which recorded in Sam-guk-you-sa, we can reveal the Korean ancient social status. If we review the change of states about symbolic person or event carefully, we can find the group which got hegemony and manage that society and their disappearance.
In many case, the folktales tell us historical truth. Though it does not transmit the each fact exactly, but it maintain the truth through improved parts by recorder omitted in the process of transmit. Not only Folktales which recorded in Sam-guk-you-sa let we know about native religions and crudely social phenomenon in Korean ancient, it add the newly religion and idea during transmit. In that case, true phenomenon of ancient society can distort. This aspect of folktales materials remain a limitation for reconstruct the ancient society. By compare with Official history and material for chronology, if we analyze the material for history which transmit as folktales positively, the true phenomenon of ancient society can reconstruct exactly.
참고 자료
없음"구비문학연구"의 다른 논문
- 구비문학과 대중매체 문화 : 고전재담과 현대 전파매체 공간의 재담을 중심으로43페이지
- 구비문학을 통한 문화연구 방법20페이지
- 신화 연구방법의 모색을 위한 성찰 : 뒤메질의 비교신화학과 레비-스트로스의 구조적 연구를 중심으로44페이지
- 구비문학과 민속학 : 공유와 분기, 제휴의 문제26페이지
- 新羅神話의 形成과 新羅上古史의 한 단서36페이지
- <손 없는 색시>설화의 신화적 성격과 심리학적 접근35페이지
- 구비문학과 분석심리학24페이지
- 동아시아 창세신화의 세계인식과 철학적 우주론의 관계37페이지
- 구비문학과 철학의 상관성38페이지
- 구비문학과 텍스트과학 : 방법론적인 관련 가능성을 중심으로32페이지