Gender Analysis of Disney Characters in Video Game: Focus on Disney Magical Dice
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국컴퓨터게임학회
ㆍ수록지정보 : 한국컴퓨터게임학회 논문지 / 31권 / 1호
ㆍ저자명 : Sukhee Han
ㆍ저자명 : Sukhee Han
목차
ABSTRACT1. Introduction
2. Gender issues in video games
2.1 The status of female characters in videogames
2.2 Comparison of male characters andfemale characters
3. Disney Magical Dice
3.1 Features of Disney Magical Dice
3.2 Board game
4. Research problem
5. Research Results and Implications
5.1 Results
5.2 Implications
6. Conclusion
Reference
한국어 초록
본 연구는 한국 회사에서 개발된 보드 게임 장르의 주사위 게임 “디즈니 매지컬 다이스”에서 나타나는 미 국의 디즈니 캐릭터들의 성별 분석을 실시한다. 한국의 게임 회사 넷마블이 디즈니 캐릭터들의 판권을 구입한 뒤, 모바일 플랫폼으로 디즈니 캐릭터들이 있는 주사위 게임을 출시하였다. 게임을 하면서, 플레이어들은 특정 디즈니 캐릭터들을 선택하고 주사위 게임 내에서 다른 플레이어들과 경쟁을 하며, 플레이가 파산하면 게임을 이기게 된다. 이 게임의 특징은 전 세계 사람들과 같이 할 수 있는 장점이 있다. 구체적으로, 본 연구는 디즈 니 매지컬 다이스의 디즈니 캐릭터들을 비판적으로 성별 분석을 하는데 1) 출연 (어떻게 캐릭터들이 다르게 출연하는지) 2) 능력치 (어떻게 캐릭터들이 다른 능력치를 가지고 있는지) 3) 랭킹 (순위표에서 어떻게 캐릭터 들이 순위 되어있는지)로 분석한다. 이를 통해, 현실 세계처럼 중요한 이슈인 성별 분석을 비디오 게임에서 할 뿐만 아니라, 성별, 나이, 지역 등과 상관없이 인기 있는 장르인 보드 게임의 다양한 특징들을 탐구한다.영어 초록
This study does the gender analysis of Disney characters of the United States in video game through “Disney Magical Dice”, a dice game whose genre is Board Game developed by South Korean company. After South Korean game company Netmarble purchased the copyright of Disney characters, they published a dice game that contains several Disney Characters with mobile platform. During the game, players choose a certain Disney Character and compete with other players in a dice game, and they win the game as one players goes bankrupt. This game has a great advantage that players all around the world can play together Specifically, this study critically does the gender analysis of all of Disney characters by 1) Appearance(how characters appear differently) 2) Ability (how characters have different several abilities) 3) Ranking (how characters are ranked in the leader board) appeared in Disney Magical Dice. Throughout this, it not only discusses the gender issue in video game which is an important issue like the real world, but also explores various traits of Board Game as a genre that is popular regardless of gender, age, region, etc.참고 자료
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