유아의 가상놀이 촉진을 위한 크로마키 가상현실의 활용방안
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국컴퓨터게임학회
ㆍ수록지정보 : 한국컴퓨터게임학회 논문지 / 27권 / 2호
ㆍ저자명 : 최은주
ㆍ저자명 : 최은주
목차
ABSTRACT1. 서론
2. 이론적 배경
2.1 가작화
2.2 가상놀이의 의의와 특성
2.3 가상놀이에서 놀잇감 구조성의 역할
2.4 가상적 이야기 꾸미기
2.5 가상적 상황에서의 신체 표현
3. 크로마키를 활용한 프로그램의 실제
3.1 가상현실 인터페이스의 의의
3.2 크로마키를 통한 가상현실 구현
3.3 수업 설계
4. 결론 및 제언
참고문헌
영어 초록
Play is the basics of cognitive, physical, and emotional development of infants, and especially pretend play is very important in the aspect that it enhances imagination and expression of infants by drawing making up free imaginative story and physical expressions. On the other hand, on the effect of structural reality of toys used in pretend play on pretend play of infants, it is predominant that as the structure of the toy becomes higher, the pretend play is promoted. When it is connected to the environmental aspect of play of infants, it can be inferred that infants may be easily immersed in imaginative world using the fact that they are placed in play environment that provides detailed symbols about certain subjects. Also, as a technique to provide such environment, chroma key that realizes virtual learning environment may be used. Chroma key, one of image composition technologies, can be an effective means of enhancing curiosity, immersion, and expression skills of play activities by providing infants with realistic spatial background. Furthermore, sense of space is an essential basic ability to understand, interpret, and evaluate surrounding world, and virtual reality may help infants overcome physical and economic constraints of the existing child education institutes and raise their sense of space in safe environment. In addition, in order to use the chroma key technology effectively, it’s necessary to make infants understand about the chroma key and specialize teaching methods along with appropriate education plan.참고 자료
없음"한국컴퓨터게임학회 논문지"의 다른 논문
- 스마트폰을 이용한 영상촬영기법과 교육적 활용 방안9페이지
- 법령의 해석과 위임입법의 한계 -게임법령을 중심으로-10페이지
- 대충매체로서의 게임과 정신겅간 관계연구7페이지
- 멀티미디어 학습매체가 유아의 창의적 놀이특성에 미치는 효과8페이지
- 교육용게임의 융합교육 지원 가능성 연구8페이지
- WebGL 기반의 가상환경 물리 교육 시스템 설계 및 구현8페이지
- MMOPRG의 UI (Uesr Interface) 방신 변천(變遷) 에 관한 연구6페이지
- MMOPRG에 나타난 디지털 디아스포라 연구12페이지
- 독일과 프랑스의 상업영화를 이용한 대학생용 상호문화교육 교수-학습 프로그램 개발과 활용10페이지
- BCI를 이용한 ADHD 치료 게임 설계6페이지