芳洲 文國鉉의 삶과 文學 - 그의 학문과 시세계를 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 경상대학교 남명학연구소
ㆍ수록지정보 : 남명학연구 / 26권
ㆍ저자명 : 김영주
ㆍ저자명 : 김영주
목차
Ⅰ. 머리말Ⅱ. 보수적 학문 전통의 계승
Ⅲ. 유가문예관의 지향과 그 염원
1. 유학 부흥에의 염원
2. 은둔을 통한 수양과 후진 양성의 의지
3. 遊山을 통한 진리 탐구의 의지
Ⅳ. 結論
한국어 초록
芳洲 文國鉉은 둔암-성재-순암-성호-퇴계로 이어지는 학통에서 발견되는 보수적이고 반외세적인 영향으로 일찍부터 서구세력의 동점을 경계했다. 외세에 의한 침탈을 극복하기 위한 방법으로 그가 제시한 것은 자기 수양과 함께 유학의 부흥과 후진의 양성이었다. 그의 전 생애에 걸쳐 조선에서 일어난 여러 가지 사건과 국권의 상실의 역사적 상황은 그로 하여금 그의 이념의 적극 적인 실천 보다는 세상으로부터의 도피와 은둔을 선택하게 하였다. 은둔자로 자처하던 방주는 개방적이기 보다는 보수로 삶의 방향을 결정하여 유가의 전통적인 이념을 묵수하면서 혼란한 시대에서도 本性의 유지와 심성의 함양을 통한 인간 도리의 실천 그리고 유가의 전통적인 학문 공부를 통해 미래 사회에서의 재기를 꿈꾸었다. 이 시기의 방주의 학문경향이나 문예관은 조선 500여년을 면면히 이어온 유 가적 학문・문예관을 충실히 계승하기는 하였다. 그렇지만 근대로 들어서는 시 대 상황을 고려하여 평가할 때는 역사의 변화에 순응하지 못하는 또는 동참하 지 않으려는 보수적인 유학자로서의 문예관을 고수한 인물로 평가된다.영어 초록
Under the influence of conservative and anti-foreign power of his scholastic mantle from Dunam(遯庵) to Toegye(退溪), Bangju Mun guk hyeon tighten his guard against Eastern penetration of Western powers. How to overcome of the power of a foreign country's pillage, he suggests self-discipline, Confucianism's resurgence and the younger generation's training. The historical events and the national rights loss which were occurred in the Joseon dynasty, make him to select a life in seclusion and escaping from reality than a positive practice of his ideal. Thinking himself as a recluse, he decide the course of his life toward to conservativeness from opening. He adhere to Confucianism's traditional ideology and try to practice Confucianism's morality through the original nature's maintenance and nature's fostering under the age of confusion, dream of a recovery in the future society through a traditional Confucianism's study. Bangju's consciousness which lay stress on ‘Seong(性)’ was contrary to Chunwon Lee kwang su, who is a civilized intellectual. Chunwon divide a new literature ideology into three, which ‘JI(知)・ Jeong(情)・Ui(意)’ and emphasized on ‘Jeong’. He regard a literature which stress on ‘Jeong(情)’ as an equal thing with ‘JI(知)・Ui(意)’. He lay blame on Confucianism's moralism about the primary factor of Joseon literature undeveloped. Comparatively speaking with Chunwon, Bangju succeed to Confucianism's academic viewpoint and the theory of literature. But thinking over the modernistic situation, he was estimated as a conservative confucian who didn't participate in the demands of the times.참고 자료
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