고대희랍의 가정과 여성 -크세노폰의 Oeconomicus에 나타난 아내의 품성교육을 중심으로 -
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국도덕윤리과교육학회
ㆍ수록지정보 : 도덕윤리과교육 / 43권
ㆍ저자명 : 오유석
ㆍ저자명 : 오유석
목차
Ⅰ. 시작하는 말II. 고대희랍의 가정과 여성
III. Oeconomicus에 나타난 아내 교육
IV. Oeconomicus의 의의와 한계
V. 결 론
참 고 문 헌
한국어 초록
이 논문은 고대 희랍사회에서 여성이 어떤 사회적 지위와 역할을 가지고 있었으며, 크세노폰이Oeconomicus를 통해서 고대 희랍의 여성교육을 어떻게 재해석 및 개선했는지 밝히고자 한다.
고대 희랍사회는 철저하게 남성중심사회였으며, 여성을 남성보다 정신적, 육체적으로 열등
하고 교활하며 자신과 남들에게 해를 끼치는 존재로 여겼다. 따라서 여성들은 제대로 교육받
지 못했고 평생 동안 남성들로부터 격리되어서 가정 내의 여성 구역에서 살아가면서 감시와
보호를 받아야 했다. 그러나 크세노폰은 아내를 “가정의 안녕을 이룩하는 데 있어서 남편의
동반자”라고 규정하고 있다. 더구나 여왕벌의 비유를 통해 크세노폰은 궁극적으로 아내가 가
정의 진정한 지도자이자 주인이 되어야 한다고 주장한다. 정치가나 군사지도자와 마찬가지로
훌륭한 아내는 가정의 지도자로서 구성원들에게 적절한 규범을 제시하는 동시에 스스로 도덕
적 본이 되어야 한다.
크세노폰의 Oeconomicus는 남편의 동반자이자 가정의 안주인으로서 새로운 여성상을 제시
했을 뿐 아니라, 가정과 사회의 안녕을 위해 규칙과 질서 준수가 중요함을 보여주고 있다는
점에서 의의를 가진다.
영어 초록
This paper tries to show which social status and role women had in ancientGreece and how Xenophon re-interpretated and improved the education of Women
in ancient Greece. Ancient Greek society was an entirely male-dominated society,
regarding women mentally and physically inferior to men, sly and harmful to
oneselves as well as to others. That is why women were rarely schooled, living
watched, protected and segregated from the male citizens in an isolated woman's
chamber. Nevertheless Xenophon regards a wife as "a good partner in the
household who contributes just as much as her husband to its good". Furthermore,
through the metaphor of a queen-bee, he contends that a wife should finally be a
leader and master of the household. Similar to a politician or a military leader, a
good wife should provide the members of the household with proper rules and
become herself a moral example.
Xenophon's Oeconomicus is significant in that it not only presents a new model
of woman, i.e. "a partner of a husband and leader of the household", but also
shows the importance of the observance of rules and order for the welfare of a
household and a society.