도산서당(陶山書堂)의 입지(立地)와 도산서원(陶山書院)의 배치(配置)에 대한 고찰
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서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 3권
ㆍ저자명 : 김연호
ㆍ저자명 : 김연호
목차
Ⅰ. 머리말Ⅱ. 도산서당의 입지와 도산서원의 배치에 대한 고찰
Ⅲ. 맺음말
참고문헌
한국어 초록
퇴계는 일평생 수차례에 걸쳐 삶 터를 직접 택지(擇地)하여 이거(移居)하면서 생활하였는데, 이거의 이유는 자신에게 보다 적합
한 자리를 구하기 위함이었다. 퇴계가 마지막으로 복거(卜居)하고
대단히 흡족해 하면서 그의 말년을 보낸 곳이 바로 도산서당이다.
따라서 도산서당의 입지를 고찰해 보는 것은 퇴계의 사유의 일면
을 엿볼 수 있기에 의미가 있다고 본다.
본고에서는 도산서당의 영건(營建)과정과 그 이전의 복거(卜居)
를 개략적으로 살펴보았으며, 그리고 도산서당의 입지(立地)를 이
중환이 『택리지』에서 제시하고 있는 복거의 요건과 비교 고찰하
였고, 도산서당을 포함한 도산서원의 배치에 대하여 최초의 서원
인 소수서원의 배치와 더불어 살펴보고자 하였다.
도산서당의 영건과정은 금난수의 도산서당영건기사(陶山書堂營
建記事) , 퇴계의 도산잡영병기(陶山雜詠幷記) 그리고 권오봉의
퇴계가년표(退溪家年表) 에 잘 나타나 있다. 도산서당의 터는 문
하(門下)인 금응훈 등의 의하여 수차례에 걸친 건의를 받아서 퇴
계가 현장을 직접 살펴보고 복거한 곳으로 퇴계는 이 터를 구한
것에 대하여 매우 흡족해 하였다. 그리고 옥사도자(屋舍圖子)라는
건축 설계 도면과 더불어 여러 경로를 통하여 건물의 배치와 구조
에 대해 적극적으로 관여하면서 영건과정에 지속적으로 깊은 관심
과 애정을 나타내었다.
도산서당의 입지는 도산잡영병기 에 나타 있는 내용을 이중환
이 『택리지(擇里志)』에서 제시하고 있는 복거의 요건과 비교하
여 살펴보았는데, 도산서당의 입지가 이중환이 복거의 요건으로
강조하고 있는 지리(地理)의 요건에 매우 부합하고 있음을 알 수
있다.
도산서원은 도산서당이 먼저 입지한 후에 퇴계 사후에 건립되었
고, 강학(講學) 기능을 중시한 퇴계의 평소 뜻을 받든 강당 중심의
양택(陽宅)중심 서원이며, 반면에 소수서원은 안향(安珦)을 제향
(祭享)하기 위하여 문성공묘(文成公廟)를 먼저 건립하고 이후에 강
학 기능을 부가한 사묘(祠廟) 중심의 음택(陰宅)중심 서원이기에
배치에 있어 상반된 특이점을 가지고 있었다. 즉, 강학 중심의 도
산서원은 퇴계의 상징적 공간인 도산서당을 기준으로 하고 각각의
건물들은 좌상우하(左上右下)의 원칙과 고상저하(高上底下)의 원칙
에 맞추어 배치를 하였고, 제향중심의 소수서원은 문성공묘를 기
준으로 하고 모든 건물들이 우상좌하(右上左下), 전상후하(前上後
下)의 배치 원리에 따라 위치하고 있다. 서원은 제향(祭享) 기능을
중시한 사당(祠堂) 중심의 음택 중심 서원과 강학기능을 중시한 강
당(講堂) 중심의 양택 중심 서원으로 구분할 수 있고, 이러한 기능
의 차이는 배치에 있어서 분명한 특성이 있음을 확인할 수 있다.
영어 초록
Before the site of Dosan Seodang is selected, Toegye himself selectedhis living places several times, and lived there. This means that he had a
intention to select more proper site to live in.
The course of constructing Dosan Seodang is shown well in
Dosanseodangyeonggeongisa by Geum Nan-Su, Dosanjabyeong byeonggi
by Toegye, Toegyeganyeonpyo by Kwon O-Bong. The site of Dosan
Seodang was selected by Toegye himself, after he himself went to the site
several times at the request of his disciples including Geum Eung-Hun. He
was much contented with getting the site. And through the several
channels including the design drawing like Oksadoja, he was involved
actively in the structure and arrangement of the building. He was much
concerned in the constructing process.
The location of Dosan Seodang described in Dosanjabyeong byeonggi is
compared with the requirements for selecting site of Lee Jung-Hwan. It is
found out that the location of Dosan Seodang corresponds much with the
requirements for selecting site.
The arrangement of Dosan Seowon including Dosan Seodang is
examined with the arrangement of Sosu Seowon. Dosan Seodang is
located, and then Dosan Seowon is constructed after Toegye's death.
Dosan Seowon is a Yangtaek(陽宅) building with priority given to a
lecture hall honoring the Toegye's will to assert studies on books. On the
other hand, Sosu Seowon is an Eumtaek(陰宅) building with a priority
given to Samyo(祠廟) in which the studying function is added after
Munsungongmyo(文成公廟) is built to have a memorial service for An
Hyang. The two Seowons have a contrary characteristic in their
arrangements. In other words, Dosan Seowon sets the Dosan Seodang, a
symbolic place of Toegye as a standard place, and then each buildings are
arranged in the principle of left-high ? right-low and heigh place-high
? low place-low. On the contrary, Sosu Sewon focused on the memorial
service, and then every buildings in Sosu Sewon show an arrangement of
right-high ? left-low and front-high ? rear-low of the Munsungongmyo
placed in the center. It is found out that Seowon can be classified into an
Eumtaek one with a priority given to Sadang(祠堂) which stresses the
function of memorial service and a Yangtaek one with a priority given to
a lecture hall which stresses the function of studying the books, and also
the difference of their function has an evident characteristic.
The whole arrangement of Dosan Seowon including Dosan Seodang
shows a Jangpunguk(藏風局) arrangement in which other buildings enfold
Dosan Seodang which is Yangtaek and the nucleus owing to the
symbolicity of Toegye. And the arrangement of Sosu Seowon shows the
enfolding of other buildings for the Munsunggong's tomb, placed in the
center, by making them have a role of Jangpung and Jwacheongnyong(左
靑龍).
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