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서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 5권
ㆍ저자명 : 권보연
ㆍ저자명 : 권보연
목차
1. 서론2. 소셜 위치 공유 서비스 사용자 서사의 층위
3. 소셜 위치 공유 서비스 사용자 서사의 특성
4. 결론
참고문헌
한국어 초록
본 연구의 핵심 과제는 소셜 위치 공유 서비스의 사용자 경험이 사용자 서사로 인정될 수 있는 형식과 특성을 갖추었는가를 규명하는 것이다. 소셜 위치 공유 서비스란 모바일 테크놀로지의 지원을 통해 사용자의 위치 정보를 기록하고, 기록된 정보를 다른 사용자와 공유함으로써 사회적 네트워킹을 유발시키는 서비스를 통칭하는 것으로 스마트폰의 보급과 위치 인식 기술의 고도화를 계기로 급격히 확산되고 있는 추세이다. 디지털 서사 관점에서 소셜 위치 공유 서비스에 대한 본 논문의 관심은 기술적 발전을 계기로 등장한 새로운 서비스로서 이들로부터 고유한 사용자 경험이 만들어지고 있다는 관찰에서 출발한 것이다. 소셜 위치 공유 서비스에서 사용자는 모바일 환경만의 조건을 수용하고 기술적 지원을 수렴하여 자신의 이동에 따른 장소 변화를 기록하고 공유하는 고유한 사용자 경험을 만든다. 사용자 경험은 곧 사용자 서사의 질료로서 작용한다는 점을 주지할 때, 소셜 위치 공유 서비스의 고유한 사용자 경험을 통하여 모바일 시대의 새로운 서사 형식을 발견할 수 있는 가능성이 제시될 수 있다고 판단하기 때문이다. 소셜 위치 공유 서비스는 모바일 환경을 전제로 하며, 그로 인한 기술적 영향력을 수용함으로써 서비스 구조와 인터페이스가 일반적인 PC 환경보다 단순화된 형태로 제공되는 특징을 갖는다. 따라서 서비스 전반을 외형적으로 지배하는 압축과 생략적인 요소로 인하여 소셜 위치 공유 서비스 사용자 경험을 서사로서 직관적으로 수용하는 것에 의문이 드는 것을 부정하기 어렵다. 그러나 디지털 서사는 본디 기술적 발전과 깊은 연계를 맺으며 새로운 서사 형식의 등장을 유도해 왔으며, 디지털 서사 연구자들은 기술적 변화와 미디어의 진화 등을 계기로 낯선 형식의 서사가 등장할 때마다 그의 열린 가능성에 주목하여 단계적이고 다층적인 논증을 통해서 디지털 서사의 이해 영역을 넓혀 왔음을 상기할 필요가 있다.영어 초록
New narrative is derived from media and technological innovation. However, transformation of narrative has not been for the narrative’s survival but for the media’s survival. It means that finding possibility of the narrative in new media is crucial step for new media development. This study is focused on user driven narrative in social location sharing service to find and analyze form and feature as the narrative. For this purpose, this research try to find out narrative formality in user experience. As the research results, ‘syntax’ with ‘check-in’ functions work as ‘narrating’ and ‘self-identification’ roles as ‘narrated’ in user driven narrative of the social location sharing service. Syntax is the new way of discourse that is supported by location awareness technology and mobile circumstance. In order to create user driven narrative, user makes check-in clicking instead of textual writing. Self-identification is the narrative object in social location sharing service. User narrative does not mean fragmentary happenings but contextual events. As an author, user has specific intention and meaning to express using place-based experience in everyday life. Place relates with user’s identification because it has the conceptual meaning and behavioral attitude from user’s own. Self-identification can be the final direction as what user want to tell the audience. As a narrative, user driven story in the social location sharing service has 3 features. First, the fundamental goal of user driven narrative is to connect the existing network and new relations. To build social relations, user should pay self-disclosure by the certain level. Accordingly, social relationship is the goal of user driven narrative in social location sharing service. The second, user’s place mobility in daily life works as materials to create narrative. Users start their spatial experience at the location and move through the space. Finally, they can find the certain meaning what they want to say, they stop moving and create their own narrative. User experience for their own narrative can describe figuratively such like moving toward spot-line-face. User’s experience based on the space is consist of 4 different interests. Where am I?, What can I achieve? What should I do?, Who am I? And these are theoretically related with Henry Jenkins’s 4 environmental storytelling factors and also Lyou, Yoon’s storytelling theory in virtual world. Therefore, user creates spatial experience in the service first, then connect with user’s realization. And the last, complex of the connection reach storytelling elements to create Evoke, Embedded, Emergent, Enacted stories. The third, user take a role as the author to make dramatic narrative. User has the authority to control their experience. The way of recomposition is to simplify or to differentiate experience. Especially, users can manage their temporal and spatial experience both. So they can emphasis certain meanings or events with this controls. Our achievement from this study is to get a understanding framework for the user driven narrative in social location sharing service.참고 자료
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