‘시각 문화(Visual Culture)’의 개념 정의를 통한 미술과 내용으로서의 가능성 탐색
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국미술교과교육학회
ㆍ수록지정보 : 사향미술교육논총
ㆍ저자명 : 김정선
ㆍ저자명 : 김정선
목차
1.들어가면서2.시각 문화(Visual culture)란
3.미술과 내용으로서 시각 문화의 가능성
4.시각문화 미술교육의 사례
5.나오면서-해결해야할 문제들
한국어 초록
미술교육에서 시각 문화를 가르쳐야 한다는 생각에 대한 관심이 증가하고 있다. 이 같은 현상이 시대․사회적 변화에 따른 미술계와 교육계의 변화를 배경하고 있음은 물론이다. 그러나 또 한편으로는 지금까지 학교교육에서 미술이 중심 교과로서의 정당성을 찾고자 하는 노력과도 연결되어 있다고 할 수 있다. 모더니즘이 문화를 이해하는 데 있어서 언어와 문자 텍스트 양식에 특권을 부여하긴 하였지만 시각 문화는 삶에 대한 이해 양식의 하나로서 인류의 시작과 함께 있었고 인류의 역사와 함께 변화해왔다. 특별히 오늘날 소위 포스트모더니즘 시대에서는 시각 이미지의 역할이 매우 중요시되고 있고 영향력 또한 커져감에 따라 그에 대한 교육적 관심도 늘어나고 있는 듯 하다. 학문중심 미술교육(DBAE)을 주장했던 아이스너(2001)도 최근 미술교육이 시각 문화의 패러다임을 받아들여야한다는 제안을 하였다.영어 초록
Today people live in more visual and visualized societies in many ways. It is undeniable that contemporary experience in much of the world is profoundly affected by the rise of technology and the flood of imagery in a different respect than in the past.Accordingly, recently increasing attention is being given to the idea of teaching visual culture in art education
In this study, I attempted to definition of visual culture through surveying definitions and comparing with art, media culture, material culture, and visual literacy to clear it's concept.
The term visual culture implies two aspects. The term visual suggests that it was referred to as "visuality"we are concerned with substantially visual artifacts. And the term culture suggests an focus on more than the artifacts themselves.
The term visual culture is:
1) to privilege visuality than any other sensory.
2) to focus on social context
3) to include various media
4) a multidisciplinary concept to demand integral approaches
5) to need to visual communication skill.
Visual culture is examined as field of study that analyzes and interprets how visual experiences are constructed with social system, practices, and structure. So visual culture actually refers to multicultural, multimodal, intercultural, and interdisciplinary.
Art educators need to recognize how this culture condition influences student's lives in profound ways. To teach visual cultures in the classroom, we have to consider them carefully. Because they have different fundamental starting points and goals and require of teachers a different orientation to the curriculum as a whole.
Teaching visual culture is not a matter of uncritical acceptance of the wide ranging changes in the visual culture. it is a process of broadening the professional field to come to grips with these changes and discussing to develop insight into their meanings.
Consequently the argument for moving from art to the study of visual culture should involve consideration about transformation of curriculum content, shifts in methods of teaching, and a reconsideration of the assignment and assessment of student work.
참고 자료
없음"사향미술교육논총"의 다른 논문
- 단계적 미술 감상교육 방안12페이지
- 초등학교 미술교과서 내용 분석을 통한 표현 지도 방향 : 조소 영역14페이지
- 초등미술교육에서의 ICT활용교육에 관한 연구22페이지
- 미술과 교수-학습에서의 ICT 활용 연구21페이지
- 다양한 미적 체험을 위한 현대 미술 활용 방안22페이지
- 포스트모던 미술교육 논의에 대한 비평16페이지
- 진경시대 풍속화의 이해와 감상24페이지
- 현대미술의 프랙탈적현상과 아동미술교육의 관련성 고찰16페이지
- 미술활동에 내재된 심리치료 요인에 대한 연구22페이지
- 상형토기의 이해지도에 관한 연구19페이지