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서지정보
ㆍ발행기관 : 동방문화대학원대학교 문화와예술콘텐츠연구소
ㆍ수록지정보 : 문화와예술연구 / 23권
ㆍ저자명 : 손동준
ㆍ저자명 : 손동준
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 서예와 인공지능
Ⅲ. 서예와 학문수양
Ⅳ. 서예와 패러다임
Ⅴ. 결론
〈참고문헌〉
한국어 초록
서예의 미적 패러다임은 근본적으로 사회적 변화에 기초한 다. 현대의 서예는 현상적 측면에서 볼 때 창작의 영역에서 전 통과 다른 풍모와 특징을 나타내고 있다. 특히 인간만의 영역 이었던 서예 예술의 탄생 과정이 AI 서예 로봇이 등장하면서 혼란을 맞고 있다. 현재로선 AI의 서예 창작을 예술로 인정하 기 힘든 분위기지만 급변하는 과학기술의 발전은 미래의 서예 에 대한 추세를 예측하기 힘든 실정이다. 21세기의 서예는 현 대화를 추구하는 과정에서 과학은 물론 사회학적 요소가 매우 강조되고 있다. 이는 과거의 전통 서예와 다른 형식의 미학적 메커니즘이 새로운 패러다임으로 전환되고 있기 때문이다. 현 대 서예의 가장 큰 특징은 다원적 시각화 경향이다. 이 이면에 는 서예 미학에 대한 인식의 변화 및 새로운 창작의 형식과 관 련된 문제들이 존재한다. 현대 서예의 창작적 성향은 과거보다 더욱 실험적인 양상으로 전개되고 있다. 이에 서예의 심미적 가치 기준이나 그 미학적 특색을 가름하기는 쉽지 않다. 본고에서는 현대 서예의 변화 과정을 좀 더 체계적으로 규명 하기 위해 서예학 분야의 새로운 패러다임(Paradigm)을 제시하 였다. 현대 서예의 발전과 변화는 결코 서예 예술 내부의 자율 성만으로는 설명할 수 없다. 새로운 미적 패러다임의 발생은 필연적으로 사람이 중심이 되는 예술사회학의 각도에서 탐구해 야 한다. 진정한 의미의 현대성이란 시간의 개념이 아니라 현 대의 서예가 고대와 다른 새로운 미학적 규범의 전환을 의미한 다. 다만 오늘날 서예의 현대화 과정에서 대두되는 시각적 경 향은 이미 많은 대중들에게 환영을 받고 있지만, 아직까지는 서예계의 공통된 신념으로 정착되었다고 단언할 수 없다.영어 초록
Asian calligraphy is a form of art, and the tendency of its aesthetic paradigms is firmly rooted in social changes. Asian calligraphy of today shows different appearance and characteristics compared to the traditional form in a phenomenal aspect in the domains of creation and appreciation. Especially the creation process of Asian calligraphy, which was solely reserved for flesh and bone human beings, is now disturbed by the debut of Asian calligraphy robots. It is still difficult to call calligraphical creations by AI an art. However, the rapid development of science and technologies makes it difficult to predict the future trends of Asian calligraphical art. Asian calligraphy of today emphasizes social-science elements in addition to natural science in the process of seeking modernization. This means a shift of the paradigms into something different in terms of the forms of expressions, concepts of cognition, and aesthetical mechanisms compared to traditional Asian calligraphy. The most profound characteristic of modern Asian calligraphy is the tendency to diversify visualization. One can find the origin of this trend in the changing ideas of the aesthetics of Asian calligraphy and new forms of expression. Modern Asian calligraphy is going more experimental compared to the past regarding taste and imagery. Therefore, it is difficult to precisely assess the aesthetic value criteria for Asian calligraphy. In this study, the researcher suggested a new concept called the paradigm of calligraphy in the study of Asian calligraphy in order to examine the modernization of Asian calligraphy in depth. The autonomy within the art of Asian calligraphy alone cannot explain the progress and changes in modern Asian calligraphy. The coming of a new aesthetic paradigm eventually demands exploration from the perspective of art sociology, where the focus is on people. True modernity is not about the concept of time but a transition into a different aesthetic paradigm unlike what they had in ancient times. However, even though the public welcomes the vivid imagery that stemmed from the transition into modern Asian calligraphy, it is still difficult to conclude that it established itself as a generally shared idea in the field of Asian calligraphy at this moment.참고 자료
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