하르트만(N. Hartmann)의 미학(美學)으로 본 루이스 칸(Louis I. Kahn)의 ‘건축의 본질’의 존재구조와 표현체계
(주)코리아스칼라
- 최초 등록일
- 2023.08.28
- 최종 저작일
- 2013.08
- 13페이지/ 어도비 PDF
- 가격 4,500원
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국건축역사학회
ㆍ수록지정보 : 건축역사연구 / 22권 / 4호
ㆍ저자명 : 권태일
목차
Abstract
1. 서 론
2. 하르트만 미학에서 예술작품 본질〔미(美)〕의 표현체계(현상관계)와 존재구조(성층구조)
3. 하르트만 미학으로 본 칸의 건축이론
3-1. 성층구조로 본 칸의 ‘건축의 본질’의 존재구조
3-2. 현상관계로 본 칸의 ‘건축의 본질’의 표현체계
4. 맺음말
References
영어 초록
Unlike the extrinsic Modern Functionalist, Louis I. Kahn, a modern American architect, had been pursued intrinsic architectural nature based on historicity; The Essence of Architecture, during his lifetime. That is the reason why he is generally called as one of frontiers toward Post-Modern Architecture. However, the actual meaning of his ‘The Essence of Architecture’ is so vague and unclear until today, because not only his complex personal thought and career but various and subjective interpretation by so many later architects and architectural theorists. In the context, this paper attempt to reanalyze and clarify Kahn's idea of ‘The Essence of Architecture’ with the deep and objective view of aesthetics focused on a distinguished contemporary German philosopher, N. Hartman’s idea of phenomenological relation and the stratified structure of a work of art.
참고 자료
없음