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Design and Implementation of Brain Activation Training Serious Game

(주)코리아스칼라
최초 등록일
2023.04.05
최종 저작일
2018.03
12페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국컴퓨터게임학회 수록지정보 : 한국컴퓨터게임학회 논문지 / 31권 / 1호
저자명 : Sang-Hwa Lee, Sung-Jong Eun, Jung-Yoon Kim

목차

ABSTRACT
1. Introduction
2. Related research
2.1 Dementia
2.2 Electroencephalogram
2.3 Functional games
3. Game design and implementation
3.1. Basic direction of game design
3.2. Game system design and implementation
3.3. Implementation
4. Experiment
4.1. Experimental method
4.2. Experimental analysis
5. Conclusion
References

한국어 초록

오늘날, 의학발달과 생활수준 향상으로 평균 수명이 연장되었으나 노인성 질환은 증가되었다. 노인성 질환이 라고 알려져 있는 대표적인 질환은 치매라고 볼 수 있으나 현대에는 노인뿐 아니라 젊은 층도 치매에서 완전히 벗어날 수 없는 실정이다. 치매는 노화에 따른 뇌 단백질의 변화 및 전두엽의 위축으로 새로운 문제 해결 능력, 문제 처리속도, 기억력 등이 점차 감소됨에 따라오는 질병으로 현존하는 치매 치료제로는 증상완화가 불분명하며 이를 대체할 수 있는 연구가 시급하다. 따라서 본 논문에서는 두뇌 활성화를 통한 인지능력 향상을 기반으로 뇌기능 향상에 도움이 되고자하며 두뇌 훈련 기능성게임을 설계 및 구현하고자 한다. 구현된 기능성 게임은 뇌파측정을 통하여 두뇌 활성화 훈련의 효과성을 검증하고 평가하는 것에 본 논문의 목적이 있다.

영어 초록

Today, medical and lifestyle improvements have increased life expectancy, but geriatric diseases have increased. A representative disease known as human disease is dementia, but not only the elderly but also young people can not escape from dementia. Alzheimer's disease is a disease caused by a decrease in brain function and a decrease in frontal lobe caused by aging process. It is difficult to alleviate symptoms of dementia as an existing remedy, and research that can solve it is needed. The purpose of this paper is to improve brain function based on improvement of cognitive ability through brain activation and to design and implement brain training functional game. Also we intented to verify and evaluate the effectiveness of brain activation training in this functional game through EEG measurement.

참고 자료

없음

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