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몽골 고대 유목민, 흉노의 암각화

(주)코리아스칼라
최초 등록일
2023.04.03
최종 저작일
2019.09
20페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 동양미술사학회 수록지정보 : 東洋美術史學 / 9권
저자명 : N. 바트볼드

목차

국문초록
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 흉노 암각화에 반영된 초기 철기시대 전통
Ⅲ. 흉노 암각화의 동물양식과인장부호
Ⅳ. 맺음말
참고문헌

한국어 초록

최근 고고학의 성과에 기반하여 몽골에서 흉노시대의 암각화가 새롭게 조명되고 있다. 암 각화 연구에서 문제가 되는 것은 편년에 대한 문제이다. 최근 연구자들이 홉드 아이막(Khovd aimag) 야만 오스(Yamaan us) 계곡의 하난 하드(Khanan khad)에 있는 두 대의 수레마차 (布帳馬車), 돈드고비 아이막(Dundgov’ aimag) 델 올(Deel uul)의 수레마차 그림, 그리고 중국 네이멍구자치구(內蒙古自治區)의 몬 올(Mon’ uul)의 암각화와 러시아 연방의 예니세이(고를로스, Gorlos) 강의 중류에 위치한 아르고 올(Argo uul)의 암각화, 보야르(Boyar) 의 암각화 등을 기원전 2세기에서 기원후 2세기로 비정함에 따라 흉노 암각화에 대한 기준 작을 마련할 수 있게 되었다.
흉노 암각화의 특징은 동물을 반대 방향 또는 서로를 바라보게 하여 쌍으로 그린 양식인 데, 비가 제 때 내려 가뭄을 피하고 풍요로운 수확을 얻기를 바라는 농경민들의 바람을 상징한 것으로 연구된다. 또한 고대 신화와 영웅 서사시에서 말이나 사슴은 구원자와 조력자의 보호자나 조력자로 등장하는 것을 참고할 때 물을 숭배하는 신화학의 반영으로 보는 의견도 있다. 흉노시대의 암각화가 주로 몽골에서만 분포되는 것은 동물과 자연 현상을 숭배하는 방식에서 하늘과 땅, 조상들의 영혼에 제사를 지내는 형태로 점차 변화한 것과 관련이 있다. 더 나아가가 문자가 사용되면서 바위에 그림을 그려 제사를 지내던 관습이 점차 소멸한 것으로 본다.

영어 초록

Based on the recent accomplishments of archeology, new light is shed on the Petroglyph during the Xiongnu era in Mongolia. The problem with the studies of rock carvings is the issue of chronological recording. Recently, as the researchers identified two covered wagons in Khanan Khad in Khovd Aimag Yamaan Us Valley, the picture of a covered wagon in Dundgov’ Aimag Deel Uul, rock carvings in Mon’ Uul in Öbür Mongghul-un Öbertegen Jasaqu Orun (Inner Mongolia), China, rock carvings in Argo Uul located in the midstream of Yenisei river(Gorlos), Russia and those in Boyar as those of the 2nd Century B.C. through the 2nd Century A.D., a standard work of the Xiongnu’s rock carvings could be prepared.
The Xiongnu’s rock carvings is characterized by the style of drawing animals pairwise in the opposite direction or facing each other, and this is judged to symbolize the farmers’ wish to avoid drought and get an abundant harvest through timely raining. In addition, referring to the fact that horses or deer appear as saviors, helpers or protectors in the ancient myths and heroes’ epics, there is an opinion that it is a reflection of the mythology of worshiping the water. Most rock carvings during the Xiongnu era are distributed only in Mongolia, which is related to the gradual change from the worship of animals and natural phenomena to the worship of sky, earth, and ancestors’ souls. Moreover, as the Tamga letters were used, the custom of performing rites by drawing pictures on the rocks.

참고 자료

없음

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