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<시각문화>의 확대와 새로운 미술이론 교육의 가능성

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2007.01
21페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국조형교육학회 수록지정보 : 조형교육 / 29권
저자명 : 진휘연

목차

I. 서론
1. 새로운 이론 수업의 대두
II. 시각문화의 이론적 전개
1. 대중적 이미지의 확산과 미술사의 한계
2. 시각문화의 정의
3. 연구대상의 범주: 시각문화는 순수미술과 대립하는가?
III. 담론의 과정에 선 시각문화
1. 시각문화 비판: 체계의 부재와 평가의 애매함
2. 시각문화 옹호: 주체의 대두
IV. 시각문화의 적용과 비판
1. 성(性)이론의 확산
2. 미술사와 시각문화의 통합적 시도
V 결론: 시각문화의 비전
※ 참고문헌
※ ABSTRACT

한국어 초록

조형예술 대학에서 미술관련 전공자들에게 필수로 부과되었던 미술이론 수업의 가장 큰 줄기는 미술사였다. 그것은 과거 미술역사의 모범 답안인 명작 위주로 진행되어왔다. 미술사 수업은 시대별, 지역별로 분류된 구체적 예술작품을 통한 계보와 틀이 정해져있을 뿐 아니라, 미감에 대한 (서구 지식인의)보편성을 하나의 법칙(canon)화 시켰다는 장점으로 인해, 미술이론 교과목의 대부분을 차지해왔다.

영어 초록

Art History has been challenged by the interdisciplinary studies, such as
cultural study, visual culture, and visual study. They all aim to widen the object
of art and to undo the traditional value system of art history. Influenced both by
post-colonialism and post-structuralism, visual culture formed its academic base
criticizing art history's European-male subject's dominance and its esthetic canon.
Criticism on art history's ignorance of subject, both of the viewer and the artist
has been suggested by scholars like Pollock or Mirzoeff.
Visual culture attempts to renew both the traditional perspective on art and
its methodology. Considering the influences of mass produced everyday images,
and the fact that traditional art's transgressing the barriers between genres and
media, the exploration of the expanded realm of visual art is even more demanding.
Yet, scholars, such as, Bal, Elkins, Hal, and more debate visual culture's lack of
consistency and vague theoretic base.
However, the research process of visual study, focusing on the analysis of
visual elements with the help of new theoretic methods, is not far from that of
art history. Both subjects attempted to read the visual image as a text. Without a
concrete, predicted way of communicating, image, as a sign, convey several layers
of interpretation. Deprived from structural obsession of theory, reading image
might provide a new possibility for visual study and art history for the future art
theory subject.

참고 자료

없음

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