청소년의 사이버 여가활동과 자율신경계 기능의 관계
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.25
- 최종 저작일
- 2012.01
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서지정보
ㆍ발행기관 : 기초간호학회
ㆍ수록지정보 : 기초간호자연과학회지 / 14권 / 1호
ㆍ저자명 : 손미은, 김나현
목차
서 론
연구 방법
연구 결과
논 의
결론 및 제언
한국어 초록
빠르게 변화하는 현대사회에서 여가생활은 에너지를 재충전하고 자신을 되돌아보게 함으로써 개인의 삶의 질을 향상시켜 준다. 더욱이 신체적·정신적으로 큰 변화를 경험하는 청소년기의 건전한 여가 활용은 개인의 창조적 활동과 건강을 증진시키고 삶을 보람되게 함으로써 개인이 집단생활 속에서 상호 경쟁과 협력관계에 대한 올바른 이해와 태도를 길러주고 건전한 사회인으로 성장하는 데 기여한다(Huh, 2009). 그러나 실제 우리 청소년들은 입시위주의 주입식 및 지식편중의 교육으로 인하여 학교생활 이외의 다른 분야의 문화생활을 경험하지 못하며 이용할 수 있는 여가 공간 및 시설의 양적, 질적 미비로 인하여 바람직한 여가 경험을 할 수 있는 기회가 제한되어 있다(Ministry of Health and Welfare, 2009).
영어 초록
Purpose: The purpose of this study was to explore the relationship between cyber leisure activity and autonomic function in high school students. Methods: The subjects of this study were 242 second graders at high school located in D city. The research design was descriptive correlation study. Data were collected from August 26 to September 17, 2010, using a cyber leisure questionnaire and heart rate variability (SA-6000, Medicore, Korea) for autonomic function. Results: Total time for the cyber leisure activity was 391.3± 262.0 (min/week). Time for internet usage and computer game was 234.5±140.1 (min/week) and 156.8±164.3 (min/week), respectively. There were significant positive correlation between total cyber leisure time and sympathetic activity (r=.247, p<.001). Conclusion: Excessive cyber leisure activity could increase sympathetic activities in high school students. Thus, nursing intervention to reduce the total cyber leisure time will be helpful to improve their neurophysiological status.
참고 자료
없음
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