다중지능이론 기반 디지털 스토리텔링 학습환경의 바탕 설계
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- 최초 등록일
- 2015.03.25
- 최종 저작일
- 2012.02
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육공학회
ㆍ수록지정보 : 교육공학연구 / 28권 / 1호
ㆍ저자명 : 김성종, 김현진
목차
Ⅰ. 서 론
Ⅱ. 다중지능이론 기반 디지털 스토리텔링의 바탕 설계
Ⅲ. 효과 측정 및 결과
Ⅳ. 결 론
참고문헌
한국어 초록
최근 디지털 네이티브인 학습자의 자기표현과 사이버문화를 반영하는 디지털스토리텔링의 교육적 활용에 대한 관심이 높아지고 있다. 디지털스토리텔링을 의미있게 활용하기 위해서는 학습자의 스토리텔링 행위를 이해할 이론, 이에 기초한 교육방법, 그리고 이를 지원할 도구를 포함한 보다 포괄적인 학습환경 설계가 필요하다. 따라서 본 연구의 목적은바탕 설계(grounded design)에 기반하여 지식의 다양한 표현을 지원할 디지털스토리텔링 학습환경의 설계원리를 도출하고, 시범 적용하여 학습환경의 효과성을 측정하는데 있다. 이를 위해 다중지능이론 기반 디지털 스토리텔링 학습환경 설계 원리로써 바탕 설계의 심리학적 기반에는 다중지능이론, 교육학적 기반에는 디지털 스토리텔링 활동, 기술적 기반에는 Scratch, 문화적 기반에는 디지털 학습자 특성 및 21세기 학습 능력, 실용적 기반에는교육환경 인프라와 학습자 준비도를 도출하였다. 학습환경 설계 원리에 기초하여 실제 초등학교 수업에 시범 적용하여 학생의 학습만족도와 학습동기수준을 통해 설계된 학습환경의 효과를 측정하였다. 실험 설계에서 수립한 가설을 검증하기 위해 학습동기검사는 공분산분석을 실시하고 학습만족도 영역에는 실험 및 통제집단의 사후 t검정을 실시하였다.측정 결과, 실험 집단에서 모두 통계적으로 유의한 결과를 나타내었다. 본 연구에서 수행된 학습환경은 구성주의 학습 이론을 근간으로 한 테크놀로지 활용 학습자 중심 학습환경을 개발하기 위해 제안된 바탕 설계를 통해 구안되었으며, 이는 향후 다양한 테크놀로지기반의 학습환경 설계의 사례가 될 수 있을 것이다.
영어 초록
The purpose of this study is to design the digital storytelling learning environment based on Multiple Intelligence Theory, with the grounded design for learners as digital natives, and to measure the effectiveness of such environment. Above all, as the digital storytelling learning environment design principle based on Multiple Intelligence Theory of Grounded Design, the following details were drawn as follows: ① Multiple Intelligence Theory from Psychological Foundations, ② the Digital Storytelling from Pedagogical Foundations, ③ the Scratch from Technological Foundations, ④ learners' characteristics & 21st Century learning ability from Cultural Foundations, and ⑤ school environment, learners' preparation, and integrated educational activities learning environments from Pragmatic Foundations. On the basis of learning environment design principle, the learning environment which can support an actual class was designed and applied to curriculum. Also, in order to check out whether the Scratch Digital Storytelling Learning Environments based on Multiple Intelligence are effective for elementary school students'satisfaction degree in learning and the learning motive level enhancement, the research hypotheses were formed and verified. And, in order to verify the hypotheses in experimental design, the analysis of covariance was conducted in a domain of learning motive test, and posttest t-test of the experiment & the control group was conducted in a domain of the learning satisfaction degree. And, in order to verify whether a significant difference exists in the learning motive level, the analysis of covariance was conducted, and in order to verify whether a significant difference exists in the learning satisfaction level,two independent samples t-test were conducted and then showed a significant result statistically in all of experimental groups. The learning environments fulfilled in this study were constructed by the grounded design which is suggested to develop the learner-centered learning environments utilizing technology founded on the learning theory, that is constructivism, and such will be resources for the learning environments instructional design founded on various technologies in the future.
참고 자료
없음
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