로버트 벤츄리의 건축에 표현된 兩者共存的 對立에 관한연구
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.25
- 최종 저작일
- 2011.07
- 8페이지/ 어도비 PDF
- 가격 3,000원
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국주거학회
ㆍ수록지정보 : 한국주거학회논문집 / 22권 / 4호
ㆍ저자명 : 김홍배, 이남규
목차
I. 서 론
II. R. Venturi의 건축적 배경 및 사고
III. R. Venturi의 Post-Modernism적 특성
IV. 벤츄리의 건축에서의 兩者共存的 요소 및 특성
V. 로버트 벤츄리의 Mother’s House에 나타난 양자공존적 대립의 특성분석
VI. 결 론
참고문헌
한국어 초록
본 연구의 범위는 벤츄리의 작품중2) 그의 이론이 형태적 공간적으로 잘 적용된 초기 주택작품인 “어머니의 집(Mother’s House, 1960-62)”를 중심으로 분석하고자 한다.본 연구의 방법으로서 첫째, 벤츄리의 건축적 배경 및 사고와, 벤츄리와 포스트모던(Post-Modern)의 관계를 살펴보고, 벤츄리의 양자 공존적 특성요소를 추출 이를 실제작품에 적용 내외·부 공간에서 나타난 특성을 평면적,Core, Scale, 선형/도형으로 나눠 양자 공존적 대립현상이 실제공간에서 어떠한 특성을 보이고 있는지 분석하고자 한다.
영어 초록
This study was conducted to investigate the ambivalent characteristics of dichotomous contradictions expressed by Robert Venturi’s architecture. It focused on his Mother’s House, which applied his theoretical practices faithfully among many of his architectural works. First, he sought to change interior and exterior spaces by manipulating the architectural scales of “Mother’s House”. He achieved tension in space through structural complexities in combination with contradictions. Second, as for the characteristics of ambivalent contradictions, including linear and geometric forms, and plane, there were familarity which emphasizes tradition; external appearances of symmetry and asymmetry which give acomfort feeling; openness and closedness, which were expressed with the size of windows and objects such as molding. Third, the fireplace-chimney and the stair were forming appropriate harmony between contradiction and complexity as they competed for central position on the plane.
참고 자료
없음
"한국주거학회논문집"의 다른 논문
더보기 (5/10)