e-learning 공동체에서 학습 전략과 몰입이 학습 결과에 미치는 영향
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.24
- 최종 저작일
- 2002.09
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육공학회
ㆍ수록지정보 : 교육공학연구 / 18권 / 3호
ㆍ저자명 : 장은정
목차
Ⅰ. 문제 제기
Ⅱ. 학습 전략과 몰입의 영향
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 학습 전략과 몰입에 관한 논의
Ⅵ. 결론 및 제언
참 고 문 헌
한국어 초록
본 연구는 e-learning 학습공동체에서 양방향 협력 학습을 활성화하기 위한 학습 전략을 제시하여 그 학습 전략과 학습자의 협력 학습에의 몰입이 학습 결과에 미치는 영향을 통해 e-learning 학습공동체를 효과적으로 운영하기 위한 구체적인 설계 방안을 제시하고자 하였다.본 연구는 e-learning 학습공동체에서 학습 전략을 과제와 관련있는 구조화된 개요를 제시하는 영역관련 내용의존 전략과, 광범위한 내용에 걸쳐 적용가능한 일반적인 내용독립 전략으로 구분하여 다양한 학습 결과의 차이를 규명하였다. 또한 학습자가 협력 학습 활동에 푹 빠져있는 정의적인 몰입과 다양한 학습 결과의 관련이 있는지 살펴보았다.본 연구의 독립 변인은 학습 전략의 유형(내용의존 전략, 내용독립 전략)과 학습자의 몰입 정도이며, 종속 변인은 학습 결과로 팀별 학습 결과 점수, 팀별 상호작용 빈도(게시판 등록 수, 게시판 조회 수, 실시간 채팅라인 수), 학습자에 의한 평가(자기 평가, 동료 평가), 파지도 점수, 그리고 상호작용 메시지를 사회적, 상호작용적, 인지적, 초인지적으로 구분하여 분석하였다.본 연구에 의하면, 내용의존 전략은 즉각적으로 학습 결과에 영향을 미쳤으며, 내용독립 전략은 학습 전략이 내재화되어 오랜 시간이 지난 후에도 학습공동체의 협력 학습 활동에 영향을 주었다. 정의적인 영역에서 학습자의 몰입은 학습자와 학습자간의 상호작용에 영향을 미쳤으며, 학습자가 학습공동체에 몰입할수록 스스로에 대한 평가와 팀 동료에 대한 평가가 높게 나타났다.
영어 초록
The main purpose of this study was to investigate how the learning strategies and the learner's flow affect achievements. Strategies for project-based learning were devised to facilitate collaborative learning in e-learning community. How achievements in the e-learning community were affected differently according to the level of a learner's flow was investigated. Various methods and strategies for measuring learning achievement in e-learning community were explored and examined as well.Learning strategy which was divided into two levels(content dependent and content independent strategy) and the degree of a learner's flow were treated as independent variables of this study. Various indicators of the learning achievement including team scores, interaction frequencies, self evaluation, peer evaluation, retention, and message types of interaction(participative, social, interactive, cognitive and metacognitive) were regarded as dependent variables.It was found that the learning achievement scores of teams in content dependent environment were significantly higher than those in content independent environment, while the retention scores of teams in content independent environment were significantly higher than those in content dependent environment. The number of interaction of content independent teams was not larger than that of content dependent teams. It was also found that the type of interactive message was significantly different according to the type of learning strategy.Of the main components of flow, challenge was found to be negatively related to the team project scores, which was statistically meaningful. It was also found that the number of interaction was positively related to the level of the learners' flow.Learners' flow had positive relations with learners' self evaluation scores and peer evaluation scores.
참고 자료
없음