통합적 언어 교육을 위한 온라인 유아 한글 교육 프로그램 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 3권 / 1호
ㆍ저자명 : 정다희
ㆍ저자명 : 정다희
목차
1. 서론2. 온라인 유아 한글교육 프로그램 분석
3. 통합적 언어 교육을 위한 프로그램 개선 방안
4. 결론
한국어 초록
리터러시(literacy)란 쓰기와 읽기가 의미를 만들고 해석하고 의사소통하는 방식들에 대한 개념으로, 읽기는 인쇄물로부터 의미를 형성하는 과정이며 쓰기는 인쇄물을 사용하여 다른 사람과 의사소통하는 능력이다(Mclane & McNamee, 1990/2004, 재인용). 모국어의 리터러시는 인간의 사고력과 행동 발달에 지대한 영향을 미치며 특히 유아기의 리터러시는 이후에 연계되어 맞닥뜨리게 되는 다양한 교육에 필수 요소로 작용한다.우리나라에서는 취학 전 유아의 40% 이상이 한글 읽기 교육을 받을 정도로 유아기 한글 읽기 교육이 보편화되어 있으며, 초등학교에 입학하는 아동의 대다수는 한글 해독이 가능한 실정이다. 이에 다양한 방식의 교육 콘텐츠가 개발되어 학부모와 해당 연령 유아들의 한글 습득을 돕고 있다.
영어 초록
Most of children are learning reading and writing before entering school. To fulfill parents' need, there are a lot of Han-geul learning contents for kids online and offline. But some contents are just concentrate on memorizing characters, which fail to improve child's thinking power and linguistic capacity. Therefore, integrated learning solution to improve things mentioned above is in need.This paper did research and analyze on Han-geul learning websites and did concentrated study on a website <Genikids> as a represent. As a result, this paper found out two points. The first one is, most of Han-geul learning contents combine two methods as Korean is alphabetic and phonemic language, it also has got syllabic and semantic language's characteristics. Second is, the contents use online's specialty to motivate learner. As learners go through contents, they are motivated by game and rewards.
Based on the research, this paper can suggest some constructive proposal. First, there should be enforcement of intergrated learning contents which can improve Han-geul literacy and vocabulary at the same time. This is needed because children children can read and write after they master speaking and hearing. Second, there must be much stronger interactions than things that under service now. There should be something more than animation and casual game. Third, contents distributer have to examine each learner's ability time to time and offer profer contents at profer time.
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