온라인 게임 서사의 연속성을 위한 애드온 디자인 방안 연구 : <월드 오브 워크래프트>를 중심으로
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.24
- 최종 저작일
- 2008.01
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서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 3권 / 1호
ㆍ저자명 : 조성희
목차
1. 서론
2. 에 나타나는 서사의 단절
3. 애드온 디자인
4. 결론
한국어 초록
‘다중 사용자 온라인 롤플레잉 게임(Massively Multiplayer Online Role-Playing Game : MMORPG)’은 동시에 수천 명 이상의 사용자가 인공적으로 구현된 게임 속의 가상현실세계에 접속하여 마치 역할극의 배우처럼 각자의 역할을 맡아 움직이는 게임이다. MMORPG의 가장 큰 특징은 같은 게임을 플레이하더라도 개별 플레이어의 게임 경험은 각기 다르게 나타난다는 점이다. 또 비디오 게임이나 PC 게임처럼 하나의 목표 완수를 위해 정해진 스토리를 따라가는 것이 아니라, 월드에 삽입된 여러 컨텐츠를 플레이어의 의지에 따라 비순차적으로 자유롭게 소비해가는 양상을 띤다. 즉, MMORPG에서는 비디오게임이나 PC 게임에 비해 스토리가 산발적으로 진행되며, 누가 플레이하느냐에 따라 다채로운 방향으로 스토리가 진행되어 간다.
영어 초록
This study is for a linkage between background story and ideal story. In MMORPG, it is very hard to follow main plot, which is called a background story, because story of MMORPG is determined by each player’s performance, which is called an ideal story. The detachment of these two stories lowers sense of presence in game world. MMORPG players who do not know about background story tend to pass over reading quests, and just stick to get to higher level.
The main purpose of this article is connecting these two stories by designing addon program. This addon program is based on analyzing meaningful game logs. During the game play, the addon program collects logs which are related to the background story. And these logs are presented to each player. Therefore, she can figure out what she is doing for the world now.
참고 자료
없음
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