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동아시아 구비서사시 이론 구축을 위한 사례 점검(Ⅱ) : 티베트의 영웅서사시 <게사르>를 중심으로

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2004.01
48페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국구비문학회 수록지정보 : 구비문학연구
저자명 : 최원오

목차

1. 논의의 방향
2. 의 형성,담당층,연변형식 및 종교 문화적 배경
2.1. 의 형성,담당층,演變形式
2.2. 의 종교 문화적 배경
3. 내용 검토 및 사례 점검의 결과와 기존 이론의 보완
4. 맺음말

한국어 초록

티베트의 <게사르>는 8세기 이전에 형성되어 불려진 영웅서사시이다. 티베트 초기 왕조 때(약 581-753년간)에 뵌뽀교B&ouml;npo는 국교의 지위를 가지고 있었고, 그리고 뵌뽀교도는 사시(史詩)를 포함한 민간고사 등을 이용하여 국정에 참여하였다. 그러다 치손데쩬(754년 즉위)이 761년에 불교를 인도로부터 수입하여 국교로 삼았고, 이후 842년 티베트 왕조가 남북으로 갈라지고 란다르마Glaṅ Dharma의 폐불(廢佛) 정책이 시행되면서 티베트 불교는 위기를 맞는다. 그러나 10세기 중엽부터 불교가 부흥하여 11세기에는 문헌본 <게사르>가 등장하기 시작한다. 이것들은 대개 귀족문인이나 귀족승려들에 의해 만들어졌는데, 귀족승려들의 것은 불교화 된 것이었다. 불교화된 문헌본 <게사르>의 등장은 뵌뽀교에 대해 불교가 상대적으로 우위를 점하여 정치적 입지를 확고히 하려는 것이었다. 종교에 기반하여 형성된 구비 영웅서사시는 보통 그 종교성을 탈피하여 가는 것이 일반적이지만, 티베트의 <게사르>는 원래의 종교를 다른 종교가 대체하는 식이어서 주목된다 하겠다. 또한 구전이 아닌 독서물로 전환시킴으로써, 불교의 포교 의지를 확고히 하고 있음을 본다. 그리고 이 불교적으로 윤색된 <게사르>가 다시 구비 전승되는 <게사르>에 영향을 끼침으로써, <게사르>는 불교라는 지배적 이념을 수용하게 된다. 문헌본이나 구전본이나 모두 ‘지배 이념적 요소의 서사화’라는 점을 보이고 있는 것이다. 따라서 동아시아 구비 영웅서사시의 변천에 대한 이론적 보완 사항의 하나로서 이 점을 지적할 수 있겠다.

영어 초록

<Gesar> is a heroic epic that was sung before the 8th century in Tibet. In the early Tibetan dynasty(around 581-753), B&ouml;npo was accepted as the national religion and B&ouml;npo believers participated in the government through folklore including historic poems. Then khri-sroṅ-lde-btsan(enthroned in 754) imported Buddhism as the national religion from India in 761 but as the Tibetan dynasty was divided into the south and the north Glaṅ Dharma executed anti-Buddhist policies and the Tibetan Buddhism confronted a crisis. From the mid 10th century, Buddhism revived and from the 11th century written <Gesar> began to emerge. The written volumes were usually published by the noble literati or monks, and those published by noble monks were saturated with Buddhism. The emergency of written <Gesar> saturated with Buddhism was mainly for Buddhism to hold a dominant position over B&ouml;npo and, by doing so, to strengthen its political influence. In general oral heroic epics based on a religion cast off the religiousness over time but Tibetan <Gesar> is peculiar in that it replaced its original religion with another. In addition, as it was switched from an oral tradition to a written work, it revealed the firm intention to propagate Buddhism. Nevertheless, the oral heroic epic did not disappear in Tibet. It was because of its shamanistic nature. In this point, the Buddhism-oriented <Gesar> is the same. It was because Indian Buddhism imported to Tibet had an esoteric nature. In this sense, Tibetan <Gesar> can be regarded as a heroic epic categorized into a ritual epic.

참고 자료

없음

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