* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 전신재
ㆍ저자명 : 전신재
목차
1. 머리말2.
3. 와
4. 과
5.
6. 와
7. 맺음말
한국어 초록
우리나라의 대부분의 가면극에 포함되어 있는 할미마당들은 다른 마당에 비해서 굿의 요소를 많이 수용하고 있으면서도 서민들의 삶을 사실적으로 묘사하고 있으며, 희극적 情調로 연출되면서도 그 속에는 비참한 현실을 담고 있다는 점에서, 그리고 노인의 죽음을 다루고 있다는 점에서 공통된다. 그러나 이러한 공통점에도 불구하고 세부 구조에서는 각 지역의 가면극마다 각각 독특한 차이점들을 가지고 있다.이 연구에서 필자는 이 차이점에 주목하면서 할미마당에 함축되어 있는 내용이 과연 무엇인가를 밝혀내려고 노력하였다
영어 초록
Mask plays which are transmitted in around the Korea have included the hag section. An old wife(hag), an old husband(the hag's husband) and a concubine are shown in the hag section.The conflict among them are expressed differently according to regions.
Kasan Ogwangdae(Five Actors) : Where the hag and son dominated home discipline are presided, the old husband and the young concubine are against them. Their hostality against the hag and son dominated home discipline has resulted the death of the old husband by the ancestor god.
Tongyoung Ogwangdae,Kosung Ogwangdae : The hag drops in to see the old husband who is settled down with the concubine.
Trying to take the concubine's son as her child, she is killed by the concubine.
Suyong Dulnorum, Dongrae Dulnorum(Field Play) : While the hag leaves the house wondering around and the old husband is settled down with the concubine, the hag is killed by the old husband.
Bongsan Talchum(Mask Dance) : While the hag wonders around alone and the old husband wonders around with the concubine, the hag is killed by the old husband.
Yangju Sandaenori, Songpa Sandaenori(Play) : By the hag's death, the scattered families have got together and the spirit of the dead hag prays for the families'well-being.
As the above, the family is continuously collapsing and the hag is trying to keep the home discipline.