조선시대 지방 단유(壇壝)건축 신실(神室)의 유형과 변화
(주)코리아스칼라
- 최초 등록일
- 2023.04.05
- 최종 저작일
- 2017.12
- 12페이지/ 어도비 PDF
- 가격 4,300원
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국건축역사학회
ㆍ수록지정보 : 건축역사연구 / 26권 / 6호
ㆍ저자명 : 신혜원
목차
Abstract
1. 서 론
2. 신실과 세 단유의 관계 유형
2-1. 읍내에 따로 신실 건물을 짓고, 이곳에 세 단의신위를 모두 봉안하는 경우
2-2. 읍내에 두 동의 신실 건물을 두고 하나에는사직 신위를 봉안하고, 다른 건물에는 여단과 성황 신위를 함께 봉안한 경우
2-3. 사직 신실은 사직단에 조성하고, 성황과 여단신위를 함께 봉안한 신실은 읍내에 두는 경우
2-4. 사직 신실은 사직단에, 성황과 여단 신실은 성황 제소나 여단 둘 중 한 곳에 두는 경우
2-5. 세 단의 신실을 각 제소에 따로 두는 경우
2-6. 기타: 향교 부근에 신실이 위치하는 경우
3. 신실과 세 단유 관계의 변화·발전
4. 맺음말
참고문헌
영어 초록
Altar architecture is a kind of sacrificial building, mainly formed in altar. Central architecture of Altar architecture is relatively simple. However, various attached building are necessary for worship. Among them, Sinsil which is a place to seal a God’s tablet, is very important.
The central government of the Joseon Dynasty attempted to define the local sacrificial system and make it customary as a way to strengthen the centralization based on Confucianism. Nonetheless, the altar architecture of the province without detailed regulations, were managed and underwent repairs according to the political situation of the state and local circumstances.
Sinsil, which is an important component of the altar architecture, best reflects this situation. Therefore, it was possible to grasp the situation of the altar architecture of the province in the Joseon Dynasty by analyzing the Sinsil through various documents. As a result of analysis, it was divided into six types. In addition, It is also found that there are temporal relation between these six types.
참고 자료
없음
"건축역사연구"의 다른 논문
더보기 (1/6)