실시간 온라인 금융솔루션 수출을 위한 지급결제프레임워크
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국산업경영시스템학회
ㆍ수록지정보 : 산업경영시스템학회지 / 40권 / 4호
ㆍ저자명 : 배현기, 안윤지, 박광호
ㆍ저자명 : 배현기, 안윤지, 박광호
목차
1. 서 론2. 이론적 배경
2.1 중소 소프트웨어 기업의 해외 시장 진출 장애요인
2.2 중소 소프트웨어 기업의 기술경쟁력 약화 요인
2.3 소프트웨어 재사용 관점의 프레임워크에 대한연구
2.4 기술경쟁력 강화를 위한 프레임워크의 고려사항
3. 글로벌 지급결제 프레임워크 제시
3.1 BPMN 2.0 적용을 위한 설계
3.2 적응형 재사용을 위한 설계
3.3 컴포넌트 구성
3.4 프레임 구조에 따른 PSF 아키텍처
3.5 결제청산 업무 적용 사례
4. 사례분석-적용 및 평가
4.1 베트남 W은행 펌뱅킹시스템 구축 사례
4.2 BOH(Bank of Hope) 사례
4.3 평가
5. 결 론
Acknowledgement
References
영어 초록
Korean small and medium sized software companies have tried to export their solutions or services to overseas markets. In 2016, exports of the software industry increased by 6.0% from the previous year, and the value added of the industry was 2.2 times higher than that of the manufacturing industry. From a long-term perspective, it is important to secure a global competitive advantage in order to sustain the export high value-added of the software industry. The obstacles to entry into the overseas market of small to medium enterprises are as follows: first, difficulty in product development and localization of marketing; second, lack of investment for overseas expansion; and finally, competitiveness of software technology. In particular, To overcome such obstacles, Korean small and medium sized software companies should increase the technical perfection and secure software export competitiveness. The paper presents a payment settlement framework enabling adaptive reuse and semiautomatic development of global payment settlement services. The quantitative and qualitative evaluation results are presented with domestic and overseas case studies as follows: Firstly, semi-automatic development is realized successfully by applying the framework. Secondly, it is possible to maintain consistent quality of software and to deliver maintenance services without relying on the internal human resources. Thirdly, it is possible to reduce the project duration of the same development cope to less than 50% by applying the framework. Finally, because it is based on BPMN 2.0, which is a high level design diagram, it is expected that it will be easy to implement through components connection and reduce difficulties in technology transfer and localization. Also, at the time of runtime operation, it will be effective to understand the design idea easily and to carry out additional developments without human resource who participated in the initial project.참고 자료
없음"산업경영시스템학회지"의 다른 논문
- 데이터마이닝을 활용한 해군함정 수리부속 수요예측7페이지
- 양자화 유전자알고리즘을 이용한 무기할당8페이지
- 나노 인포매틱스 기반 구축을 위한 구글 트렌드와 데이터 마이닝 기법을 활용한 나노 기술 트렌드 분석9페이지
- 통계 기법에 의한 방산업체의 간접원가부문 비율 추정7페이지
- 건설업 종사자의 긍정심리자본이 직무스트레스에 미치는 영향7페이지
- 기술직에서 이공계학위와 인적자원요소의 가치평가 : 미국사례9페이지
- 융합 인공벌군집 데이터 클러스터링 방법8페이지
- 다목적 시뮬레이션 통합 하이브리드 유전자 알고리즘을 사용한 수동 조립라인의 동기 작업 모델10페이지
- 다면 AHP 방법론을 활용한 역량 모델링과 국가기술자격제도 개선 방안 도출12페이지
- 스마트멀티카드를 위한 동적자장모사장치의 개발8페이지