경기도도당굿 군웅거리 선굿춤 연구 : 오수복 영상자료를 중심으로
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국무용기록학회
ㆍ수록지정보 : 한국무용기록학회지 / 33권
ㆍ저자명 : 이종숙
ㆍ저자명 : 이종숙
목차
국문초록Ⅰ. 연구의 목적과 필요성
Ⅱ. 경기도도당굿 군웅 선굿의 무구춤 순서 변천
1. 2000년대 이전 군웅 선굿거리의 순서
2. 2000년대 이후 군웅 선굿거리의 순서
Ⅲ. 오수복 군웅 선굿춤의 시작 위치
Ⅳ. 오수복 군웅거리 방수밟기 방향
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
Abstract
한국어 초록
중요무형문화재 제98호 경기도도당굿 군웅거리 선굿춤의 순서와 시작위치, 방수밟기 방향에 대한 규칙성을 찾아 이론을 정립하는데 목적을 두었다. 무녀 오수복은 1990년 10월 66세에 보유자로 인정되어 2005년까지 경기도도당굿을 직접 연행했다. 82세 무렵 병석에 들었고 2011년 12월 87세에 사망했다. 오수복의 군웅 선 굿 영상자료는 1986년부터 2003년까지의 것을 사용했다. 영상 14편을 도표로 만들고 그 내용을 비교 분석하 였다. 영상자료 분석 결과는 다음과 같다. 군웅거리 순서는 크게 두 개의 형식으로 연행되었다. 첫째는 ① 부채방울놀음-② 장삼놀음-③ 소머리놀음 -④ 징놀음-⑤ 닭놀음(활놀음 포함)-⑥ (소매놀음)-⑦ 쌍군웅의 순서이다. 둘째는 ① 부채방울놀음-② 장 삼놀음-③ 소머리놀음-④ 닭놀음(활놀음 포함)-⑤ (소매놀음)-⑥ 징놀음-⑦ 쌍군웅의 순서다. 1993년과 1994년, 그리고 2000년 이후 현재까지 연행되고 있는 방식은 첫 번째이다. 선굿춤 시작 위치는 실제 마을굿과 공연용에 차이가 있어야 마땅한데, 오수복은 보유자로 인정된 후 공연용 위치에서 선굿을 시작했다. 마을굿 형식은 1986년 이용우의 지시로 단 한번 굿상의 남쪽에 서서 북쪽을 향해 선굿을 했다. 1990년 이후의 영상은 모두 본상과 군웅상의 중앙에서 남쪽을 향해 군웅굿을 연행했다. 하지만 공연과 굿을 구별하여 전통 의례 방식을 정립하여야 한다고 제언했다. 군웅 선굿춤의 방수밟기 방향은 14편의 영상 중 9편이 좌회선으로 돌았고, 4편이 우회선, 1편만 좌회선과 우회선을 혼용하여 돌았다. 1990년대 영상들은 주로 좌회선이다. 90년대는 오수복의 2000년대 활동 상황에 비하여 신체적․정신적 건강이 양호한 때이므로, 신체기억에 의한 좌회선 표현이 자연스럽게 몸에 익어서 동 작된 것이라고 보았다. 본 연구는 오수복 사후, 이수자들의 군웅거리 집전에 있어서 특히 혼란을 일으키고 있는 선굿춤의 순서와 시작위치, 방수밟기의 원형성 문제를 해결할 수 있는 실마리를 제공하고자 하였다.영어 초록
The purpose of this study is to establish the theory about regularity of its orders, starting positions, and the direction of bangsu steps of the the 98th important intangible cultural heritage in Korea, the periodic standing Gut(Korean traditional religious ceremony with songs and dances by shamans) to Gun-Ung gods in Gyeonggi Province. Oh Su-Bok, a Korean female shaman, was recognized as the possessor of the skills for this Gut, in October, 1990 at 66. She had performed it until 2005, and after having been bedridden for five year, she died in December, 2011 at 87. The visual references which had been recorded between 1986 and 2003 was used for this study. The fourteen4 videos were diagrammatize, analyzed, and compared with each other. The result of the analyses is as in the following. There are two kinds of orders for the Guts for Gun-Ung gods depending on tools used in the ceremonies. The first order is ①a paly with fans and bells-②a play with a monk’s robe-③a play with cow heads-④a play with a Jing(a Korean gong)-⑤a play with chickens(including a play with bows)-⑥(a paly with sleeves)-⑦two Gun-Ungs; the second order is ①a paly with a fan and a bell-②a play with a monk’s robe-③a play with a cow head-④a play with chickens(including a play with bows)-⑤(a play with sleeves)-⑥a play with a Jing-⑦two Gun-Ungs. The order of ceremonies which can be seen generally after 1993, 1994, and 2000 is the first one. There should be differences between starting positions in the standing Guts for actual religious ceremonies and stage performances; Oh had always started the Guts on the starting position for stage performances after she was recognized the skill possessor. 1986 was the only year that she started with the starting position for actual religious ceremonies by the request of Lee, Young-Woo; at that time, she stood on the South of the tables for the ceremony, and performed toward North. In the videos recorded after 1990, she always started on the center of the table and the statue of Gun-Ung and performed the ceremony toward South. However, she had generally said to distinguish between the methods for real ceremony and the method for stage performance. The visual references showed three kinds of direction of Bangsu steps: 9 for counterclockwise direction, 4 for clockwise direction, and 1 for combination. Most of videos recorded in 1990s showed the counterclockwise direction; the counterclockwise steps was seemed to be naturally performed by her procedural memory because both the mental and physical conditions of Oh in 1990s were supposed to be much healthier than in 2000s. The purpose of this study is to provide a lead to the successors who are especially confused to perform the standing Guts with right orders, starting positions, and directions of Bangsu steps after Oh’s death.참고 자료
없음태그
"한국무용기록학회지"의 다른 논문
- 무용사 서술을 위한 무용구술채록문의 색인어 추출 연구22페이지
- 공연예술아카이브의 존재론적 특성에 관한 연구23페이지
- 한국 고대춤 연구의 지침서3페이지
- 궁중잔치 공연예술연구를 위한 사료의 활용방법과 중요성을 제시한 저서3페이지
- 독립국가연합(CIS) 고려인들의 공연예술활동 연구를 위한 시금석(試金石)6페이지
- 아우슈비츠 이후의 움직임: 몸적 비평으로써의 펠던크라이스 메소드22페이지
- 정도전 악장 정재의 가무악 요소에 담긴 상징과 비유: 몽금척․수보록․문덕곡을 중심으로31페이지
- 북한식 대집단체조와 예술공연의 전개30페이지
- 구한말 무속의 윤리적 폐단과 무금(巫禁) 시행의 의미: <독립신문>․<매일신문>..21페이지
- 남성무용수 이미지에 대한 무용전공자와 비전공자간의 인식 차이 분석17페이지