볼룸댄스와 댄스스포트 교육 - 탄듀(Tendu)와 무한 신체 운동 시스템을 통한 룸바 기본동작 교육방법론의 구축
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국무용기록학회
ㆍ수록지정보 : 한국무용기록학회지 / 31권
ㆍ저자명 : 장세형
ㆍ저자명 : 장세형
목차
국문요약I. Introduction
1. Motivation and Purpose
2. Background Theory in Movement of Rumba, Ballet
Tendu, and ISES
II. Method
1. Research Method and Procedure
2. Limitations
3. Participants
III. Data Collection
IV. Presentation of Results and Analysis of Data
1. Interdisciplinary Dance Education
2. Analysis of Data
V. Discussion
1. Foundation of Movement of Ballet with ISES and
Rumba
2. Characteristic of Ballet Tendu and Rumba
3. Elevation of Aesthetic Division
VI. Conclusion
References
Abstract
한국어 초록
본 연구는 질적 연구로서 대학교육의 일환으로 부각되고 있는 볼룸 댄스(Ballroom Dance)와 댄스스포트(DanceSport)의 교육방법 및 교수자료 개발이라는 맥락에서 서울에 위치한 S대학교 학생들을 중심으로 실시되었다. 본 연구의 목적은 룸바의 기본 동작들을 본 연구자가 라반동작 분석과 바르테니에프 기본원 리를 토대로 개발한 무한 신체 운동 시스템(ISES)과 발레 탄듀를 적용했을 때 발생되는 결과를 알아보는 것이었다. 본 연구에서 참여자들의 근본적 룸바 움직임이 특징적 탄듀의 미적 동작과 무한 신체 운동 시스템의 안전적 적용을 통하여 증진된다는 결과를 도출했다. 따라서 발레 탄듀 와 무한 신체 운동 시스템은 기본적 룸바 움직임에 유익하며, 특히 앞, 뒤, 옆, 그리고 제자리에 서 이루어지는 기본적인 체중이동에 효과적이었다. 그러나 본 연구는 다섯 명이라는 특정 참여 자들에 관한 사례연구로써 일반화하기에는 주의가 요구된다. 본 연구에서는 자연스럽게 룸바의 움직임을 촉진하고, 효과적으로 기본 동작을 수행하는데 다 음과 같은 세 가지의 핵심 요소들로 함축할 수 있다는 결과를 얻었다. 이러한 요소들은‘발레의 움직임 기반과 무한 신체 운동 시스템 및 룸바’,‘발레 탄듀의 특성 및 룸바’,‘미적 부문의 상 승’ 등이다. 본 연구를 통해 발레, 무한 신체 운동 시스템, 그리고 룸바에는 각각 고유의 움직임 테크닉들이 존재하고 있음을 알 수 있었다. 또한 이 유형들의 움직임 간에는 서로 밀접한 관계 를 형성하고 있음을 발견할 수 있었고, 각 유형의 움직임들은 서로 다른 유형의 움직임에 긍정 적인 도움을 주고 있음을 알아냈다. 본 연구에서 제시된 교육방법과 교수자료는 교육과 학습을 위한 대학교육의 참고자료로 활용될 수 있을 것이다영어 초록
These days, Ballroom dance and DanceSport programs are emerging more within higher education. Thus, this qualitative research is conducted on the development of the Ballroom dance and DanceSport teaching methods and materials in the context of the S University students in Seoul. This study specifically aims at the development of the Rumba movement based on Tendu and Infinity Somatic Exercise System (ISES) which is developed based on LMA and BF by SeHyoung Jang. The result of this research showed that the participants’fundamentals of Rumba movements could be increased by the quality of Tendu and ISES in a safe and aesthetic matter. Therefore, Ballet Tendu and ISES are beneficial for the fundamentals of Rumba movement which is forward walk, backward walk, and side walk, as well as in place weight shift movement. However, care should be taken when using this study to generalize to the diverse population due to the limitation of participants. This study identified three key factors to be encouraged to allow the productivity and fruitful development of the fundamentals of Rumba movements. These factors are: foundation of movement of Ballet with ISES and Rumba, characteristics of Ballet Tendu and Rumba, and elevation of aesthetic division. Among the three, Ballet, ISES, and Rumba, are unique movement techniques that are developed in individual areas, and in this study, a correlation between the three types of movement was able to be studied. Thus, presented teaching methods and materials in this study can be a guideline of teaching and learning in the higher education classroom as a reference material.참고 자료
없음"한국무용기록학회지"의 다른 논문
- 무용에서‘실기에 기반을 둔 연구’에 관한 고찰 - 개념과 과정을 중심으로27페이지
- 창의적 무용교육의 미학적 분석15페이지
- 발레교육자의 전문성 개념 탐색을 위한 국내외 발레교육자 양성과정 분석25페이지
- 초등 무용창작수업 과정 연구 - 미국 뉴욕의 초등무용수업 사례를 중심으로19페이지
- 마사 그레이엄과 니체의 미학18페이지
- 무용영재성 판별을 위한 선발모형 개발20페이지
- 무용인의 은퇴 의미 재탐색 및 필요 대책에 관한 연구23페이지
- 총체정보예술로서의 무용에 관한 고찰 - 윌리엄 포사이드의 <Synchronous Objects..21페이지
- 명무 하비홀릭족에 대한 한국무용 전공인의 의식조사17페이지
- 완벽주의와 무용 내적동기의 관계에서 스트레스 대처의 매개효과17페이지