디지털 게임의 플레이어-캐릭터 적응 구조 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국컴퓨터게임학회
ㆍ수록지정보 : 한국컴퓨터게임학회 논문지 / 22권
ㆍ저자명 : 권보연
ㆍ저자명 : 권보연
목차
요약 ABSTRACT I. 서론 II. 디지털 게임의 적용 기능 행위자 2.1 다양성 생성자로서 '플레이어' 2.2 동조 집행자로서 '캐릭터' 2.3 지원 이동자로서 '기술적 인식' 2.4 내부 심판자로서 '평가와 보상' 2.5 집단 토너먼트로서 '계열체 선택' III. 디지털 게임의 플레이어-캐릭터 적응 구조 3.1 자극-반응 단계의 위계 구조 : 플레이어의 선택성, 캐릭터의 의존성 3.2 학습-적응 단계의 협력 구조 : 플레이어-캐릭터의 공생 IV. 결론 참고문헌한국어 초록
플레이어-캐릭터 관계는 게임을 구성하는 가장 중심적인 구조를 이룬다. 이는 통상 상호작용의 관점에서 다루어져 왔으나, 상호작용 개념의 포괄성은 이들 사이의 구체적 구조 이해를 충분히 지원하지 못한다. 본 연구는 플레이어-캐 릭터 관계를 복합적응시스템 이론을 적용하여 게임 시스템 내부에서 플레이어-캐릭터 관계를 밝히고자 한다. 먼저 디 지털 게임 시스템 내의 5가지 적응 행위자를 분석하여 각각의 구성 요소들이 적응성 발현을 위해 어떤 역할을 수행하 는지 규명한다. 이어 적응이 진행되는 자극-반응, 적응-학습의 두 단계를 거침에 따라 플레이어와 캐릭터 관계 구조가 어떻게 변화하는가를 규명한다. 이는 복합적 요소의 상호 영향 관계를 통해 수행되는 디지털 게임의 과정을 플레이어- 캐릭터 관계의 적응 관점에서 구체화된 이해를 제시한다는 의의가 있다.영어 초록
Player-character relation is core structure in the digital games. Generally, this relation is treated in the interactivity. However, the concept of interactivity is too broad to explain specific structure concretely. When we shift the viewpoint on this subject from the interactivity to the adaptation, player-character relation structure can get the practical and clear understanding by Complex Adaptation System theory. As the research results, we found 5 agents that it could involve the process of adaptation. To develop the mutual adaptation, game player-character should go through 2 steps into the whole process. In the first step, the rule of the simulation-reaction is set by game algorithm. At this stage, player is defined as a the absolute but character is defined as the dependent. The second step makes adaptation further and need repeated game playing. Game player-character relation has specific structure for the adaptation and operate adaptation process based on the symbiosis rules. As the adaptation result between game player-character, it can make balance and tendency in complex digital game systems.참고 자료
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