<경흥우성(憬興偶聖)>조(條)의 대립적 구성과 신화적 이해
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 이강엽
ㆍ저자명 : 이강엽
목차
1. 문제의 제기2. 천부(天父)와 지모(地母), 몸과 마음
3. 조의 대립적 구성과 그 의미
3.1. 조의 대립적 구성
3.2. 관음(觀音)과 문수(文殊), 그 대립과 통합
3.3. 이야기 안팎의 조응(照應)
4. 마무리
한국어 초록
이 글은 『삼국유사(三國遺事)』 <경흥우성(憬興偶聖)>조(條)가 관음보살과 문수보살 두 대립적 인물이 등장하여 서사를 이끌어간다는 점에 착안하여, 그 신화적 이해를 모색하기 위
해 씌어졌다.
첫째, 하늘-아버지와 땅-어머니라는 견지에서 남신과 여신의 특성을 간략히 정리했다.
먼저, 남성은 머리이고 여성은 몸이라는 대립적 자질을 보이는 것을 필두로 하여, 차별성과
평등성, 지혜와 사랑[불교의 ‘자비(慈悲)’]을 추구하는 것으로 정리되었다.
둘째, <경흥우성(憬興偶聖)>조(條)의 관음과 문수가 서사에 관여하는지 살폈다. 먼저 이
조의 구성을 살핀 결과, [관음] 삽화가 학문적 성취를 이룬 데서 시작한다면 [문수] 삽화는
세속적 성취를 이룬 데서 시작하는 식으로 두 서사단락이 대립쌍을 이루었다.
다음으로, 두 삽화가 어떻게 연결되는지 살펴보았다. [관음] 삽화는 경흥이 지혜(智慧)를
내세워 생긴 문제 해결을 위해 감성(感性)을 보충하는 방법이 쓰인 데 비해 [문수] 삽화에서
는 교만한 마음이 들어 문제를 일으키자 혹독한 질책으로 문제를 깨우치게 했다. 다음으로, 전자가 해학을 통해 양자의 동화(同化)에 주목했다면 후자는 풍자를 통해 양자의 이화(異化)
에 주목했다. 끝으로, 경흥을 대하는 태도가 관음보살은 연민에 기반하는 데 비해 문수보살
은 시비(是非)를 가려내는 데 치중한다. 결국, 두 삽화는 먼저 지혜를 깨쳐준 후, 거기에 자
만하여 청정(淸淨)함을 잃은 데 대해 질책하여 다시 중심을 잡아주는 식으로서 서사가 통합
되었다.
셋째, 이야기 속에 담긴 현실 문제를 짚어보았다. 경흥은 신라와 백제 사이에서 고민하
는 가운데 처세(處世)와 처신(處身)이라는 현실적인 문제를 타개해나가는 서사였다. 또, 맨
끝에 일연이 마무리 진술과 찬시(讚詩)를 덧보탬으로써 신화적 통합과 현실적 타협을 이루
어냈다.
영어 초록
This article explores a mythological understanding of <Kyungheong meetsa Saint> based on the understanding that the story of the chapter is led by
the two characters - the Buddhist Goddess of Mercy and the Bodhisattva of
wisdom- conflicting with each other.
Firstly, I briefly describe each characteristic of the gods and goddesses
considering the father stands for the heaven, while the mother stands for the
earth. The image of gods symbolizes a head, superiority and wisdom while
the image of goddesses symbolizes a body, equality and love ('mercy' of
Buddhism).
Secondly, I examine on whether the Buddhist Goddess of Mercy and the
Bodhisattva of wisdom are involved in the epic of the chapter. Based on my
examination on its composition, the paragraphs about those two characters
are contrast to each other as pairs in confrontation with each other: the
episodes about the Buddhist Goddess of Mercy start with his academic
achievement, while those about the Bodhisattva of wisdom begin with his
worldly success.
Nextly, I examine how those two conflicting episodes are connected with
each other. In the Avaloketesvara illustrations, episodes about the Buddhist
Goddess of Mercy, emotional factors are added to resolve the problems caused
by Kyungheong's insisting wisdom first. In contrast, in the Manjušri
illustrations, episodes about the Bodhisattva of Wisdom, the characters get
severely reprimanded when the problems are brought by their arrogance. The
former is concentrated on the assimilation through a humor, while the latter
is much focusing on the dissimilation of those two factors through a satire.
The Buddhist Goddess of Mercy treats people with compassion, while the
Bodhisattva of Wisdom more concentrates on distinguishing between right and
wrong. Finally, the epic of the chapter is integrated in a way that the two
episodes firstly make us to gain wisdom and then make us maintain the
balance of our minds by reprimanding us for our arrogance of losing our
innocent mind.
Thirdly, I identifies the realities shown by the story. the chapter of
Kyungheong is about the story where the person agonizing between Shilla
and Baekje passes through the problems in the realities - how to behave
himself in every situation and how to get along in the world. In the last part,
Ilyeon, a famous monk, adds his comments and poem praising those
characters, which achieves mythological unification and realistic compromise.
참고 자료
없음태그
"구비문학연구"의 다른 논문
- 소학지희(笑謔之戱)/배우희(俳優戱) 연구의 쟁점과 전망49페이지
- 라디오방송을 위한 판소리 다섯 바탕45페이지
- 근대전환기 윤극영의 창작 동요 연구33페이지
- <줌치 노래>의 신화적 성격과 민요적 향유 양상35페이지
- 조선 전‧중기 조상신담론을 통해 본 사대부 주체 형성39페이지
- <삼두구미본>의 신화적 성격35페이지
- 바리공주와 지장보살의 제의적 기능과 인물형상 비교33페이지
- 구비설화에 갈무리된 입말, 문자, 언어권력의 상관관계41페이지
- 수록 민담의 유형 분포 분석을 통한 일제 강점기 3대 전래동화집의 성격 고찰37페이지
- 근대초 단형서사의 설화 구현 양상과 그 의의31페이지