초등과학영재의 창의적 문제해결력 향상을 위한 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국영재학회
ㆍ수록지정보 : 영재교육연구 / 24권 / 6호
ㆍ저자명 : 강호감, 김태훈
ㆍ저자명 : 강호감, 김태훈
목차
I. 서 론II. 연구 내용 및 방법
III. 결과 및 논의
IV. 요약 및 제언
한국어 초록
본 연구의 목적은 초등과학영재의 창의적 문제해결력 향상을 위해 융합인재교육(STEAM) 프로젝트 학습 프로그램을 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이 연구는
경인교육대학교 과학영재교육원에 재학하는 초등학생 5, 6학년 30명을 대상으로 하였다. 융합
인재교육(STEAM) 프로그램을 개발하기 위해 프로젝트 학습의 단계와 한국과학창의재단이 제
시한 융합인재교육(STEAM) 프로그램의 구성원리와 학습준거, 방법론을 활용하였다. 개발된
프로그램의 효과를 검증하기 위해 초등영재학생을 위한 과학 창의적 문제해결력 검사지를 활용
하였다. 개발된 프로그램은 총 18차시이며, 태양열 자동차를 만드는 1차 프로젝트와 탄성 자동
차를 만드는 2차 프로젝트로 구성되어 있다. 1차 프로젝트는 학생들과 함께 주제를 선정하고
선정된 주제에 맞추어 사전 활동들로 관련 자료를 조사한 후 실제 수업에서 탐구, 협의, 표현활
동이 이루어지고 산출물로 마무리 및 평가가 되는 12차시로 구성되었다. 2차 프로젝트는 1차
프로젝트를 바탕으로 주어진 문제에 대해 스스로 해결방법을 구상하여 산출물을 만들어 내도록
하는 6차시로 구성하였다. 모든 프로젝트는 교사와 학생 간 공통의 주제를 선정하고, 이 주제에
대해 스스로의 문제화 과정을 거쳐 학생 주도로 과학·기술·공학·예술 영역의 내용적 융합이 이루
어질 수 있도록 구성하였다. 개발된 프로그램을 적용한 결과 융합인재교육(STEAM) 프로젝트
프로그램은 영재 학생들의 창의적 문제해결력에 효과적인 영향을 주었음을 알게 되었다.
영어 초록
The purpose of this study the creative problem-solving of gifted children for elementaryschool science in order to improve and develop learning programs and STEAM projects
by applying that effect would be to provide. To develop this STEAM program, we utilized
the steps of the Project Learning method and the KOrea Foundation for the Advancement
of science and Creativity(KOFAC) proposed STEAM program, learning the principles and
criteria in configuration, the methodology. In order to verify the effectiveness of the
developed STEAM program Elementary Science for gifted students with creative problemsolving
Questionnaire were used. The program was developed a total of 18 classes,
consists of first project to create a solar car, second project to create elastic car. The
primary project was selected as one of the topics with the students and selected topics
related to previous activities in accordance with articles examining the actual quest,
consultation, representation activities in class and finishing with the deliverables and
evaluation consisted of 12 classes. The second project is the first project based on a
given problem to generate a deliverable by outlining a solution which consists of 6
classes. All of this project was composed by teachers and students to select a common
topic on the subject of themselves through a process of problematization, the student-led
science, technology, engineering and arts of the area so that the content can be made
convergence. The results of the study indicate that this developed STEAM program has a
positive effection creative problem solving in a gifted students.