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《詩品》,《書品》,《畵品》에 나타난 詩·書·畵 품평기준 ‘生命力’에 관한 小考

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2013.12
23페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국중국문화학회 수록지정보 : 중국학논총
저자명 : 文惠貞

목차

1. 서론
2. 위진남북조시대 品評풍조와 문학?예술
3. 《詩品》, 《書品》, 《畵品》개요
4. 詩·書·畵품평기준 ‘生命力’
(1)《詩品》의 ‘氣, 情, 骨’
(2)《書品》의 ‘神化’
(3)《畵品》의 ‘氣韻生動’
5. ‘生命力’과 ‘和’
(1)《詩品》의 ‘文質’
(2)《書品》의 ‘工拙兼效’
(3)《畵品》의 ‘力??雅’
6. 결론

한국어 초록

위진남북조 시대는, 중국 동한 말기에 끊임없는 전쟁이 이어지던 시
기로, 三國이 분립되었다가 다시 十六國으로 나누어지고 남북쪽에서
여러 왕조가 교체되었던, 혼란과 분열이 장기간 지속되었던 시기이다.
통치계급 내부에서 난이 일어나고 소수민족들은 정권 탈취 분쟁을
일으키기도 하였다. 漢代이래로 전통적으로 내려오던 유가 통치 이념
도 붕괴되고 문화적 제도도 쇠약해졌다.
그러나 이러한 혼란 속에서도 경제 발전은 진행되었고, 거대한 변화
의 흐름 속에서 사상과 학술의 형태도 새롭게 정비되었다. 현학적 철학
풍이 일어났는가 하면 자유롭고 개방적인 사상이 치닫기 시작하였으며
불교가 전입되고 청담풍이 유행하였다. 특히 양자강 유역에서는 남쪽
으로 이주한 중원 백성들이 모이면서 민족 간 문화 교류도 활발히 진
행되었다. 이러한 일련의 변화들이 중국의 학술과 문예가 발전하는데
촉진제 역할을 하기도 하였다. 이러한 당시의 특징에 관하여 宗白華와
森三樹三郞은 다음과 같이 말하였다.

영어 초록

Wei-Jin-Nanbei dynasty was the age of a series of wars. But the
economy developed and the thought was flourished. Especially the
criticism of literature was much distinguished.
This thesis focuses on poem style, picture style, picture style out of
various literatures, specially analyzing Jongyoung's poem style,
Saheok's picture style, Yu kyeon oh's calligraphy style. This is the clue
proving that poet, calligraphy, picture have similar things in common.
Poem style is the criticism that mentions writers and writings,
classifying 100 poets into three grades-upper, middle, lower, mentioning
simple criticism and origin. Picture style is the oldest and the most
quoted . This divides 27 artists into six style, this six style is the
example of Chinese painting aesthetics. Calligraphy style is the first
calligraphy book, dividing 128 calligrapher into 9 style.
Above mentioned, poem style, picture style, calligraphy style classifies
famous poets, painters, calligrapher into upper, middle, lower class.
These three styles make much of writer's mental temper and vitality,
harmony of inner and outer parts, the idea that literary work reflects its
writer.

참고 자료

없음

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