할렘르네상스 미술에 나타난 탈식민주의적 속성:두 보이스의 ‘범아프리카주의’를 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국조형교육학회
ㆍ수록지정보 : 조형교육 / 47권
ㆍ저자명 : 김민아, 박숙영
ㆍ저자명 : 김민아, 박숙영
목차
I. 서론II. 할렘르네상스의 형성
Ⅲ. 두보이스의 범아프리카주의
1. 탈식민주의의 서구화에 대한 비판
2. ‘범아프리카주의(Pan-Africanism)’
Ⅳ. 할렘르네상스 미술에 나타난 탈식민주의적 속성
1. 아프리카 유산의 회복
2. 문명의 창시자
Ⅴ. 결론
※ 참고문헌
※ ABSTRACT
한국어 초록
미국 흑인들과 미국 사회의 관계에는 노예제라는 지배와 종속의 계층적 구조에 대한 경험이 깔려있다. 한 사회 안에 지배집단과 피지배집단이 양극으로 존재한다는 사실은 내부적으로 식민지가 형성되어 있음을 의미한다. 종교적 자유나 성취를 위해 자발적으로 이주해 온 미국 내의 다른 인종집단들과 달리, 미국의 흑인들은 백인들에 의해 강제로 이주 당한 노예로서 비참한 삶을 강요당했고, 민주주의와 노예제도가 모순적으로 양립하는 독특한 나라 미국에서의 식민주의를 경험했다. 흑인은 전통과 문화적 근원을 상실당했고, 가족과 혈연의 공동체적 소속감과 시민의 기본권을 거부당했다. 미국 사회에서 흑인은 노예해방 이후에도 ‘노예의 후손’이라는 씻을 수 없는 타자화된 인종주의적 사회계급을 물려받았다.영어 초록
The history of post-colonialism started with a form of 'ethnic minoritydiscourse', and the genealogical root of post-colonialism begins with the resistant
discourse of 'Negro', the Other. Black diaspora occupies a prominent place in the
historical context of post-colonialism. That's why Pan-Africanism, which African
blacks as main agents of discourse attempted to overcome colonialism and racism
and aimed to unify and uplift African descendants, could be a starting point of
post-colonialism. This paper is, hence, based on an awareness of the problem that
post-colonialism begun with the resistance of Negro and the theory of
post-colonialism of the West-based scholars is rooted in Pan-Africanism by
William Edward Burghardt Du Bois.
Pan-Africanism, especially, served as a main impetus for Harlem Renaissance
to popularize the culture of both Africa and American blacks to new world for
the first time. With the advent of Harlem Renaissance, Negro rejected the past
negative image of blacks represented by whites, recovered the pride of blacks as
the subject, not the object, of representation, and encouraged new consciousness of
race. Therefore, the quest for Pan-Africanism in the Harlem Renaissance is a work
to restore the intrinsic self-reliance in post-colonialism as well. Black artists of
Harlem Renaissance defined African art as their 'lost legacy' and tried to connect
it with African-American culture. And they newly posited their identity as the
progenitor of civilization, not the descendants of slaves, through Egyptian
civilization. This is a deconstruction and resistance to the negative identity given
by whites in the past and an attempt to establish the consciousness of race as the
subject.
Against this backdrop, this paper intends to reveal post-colonialist attributes
shown in Harlem Renaissance art by focusing on how Pan-Africanism was
embodied in the Harlem Renaissance art works, clarifying that Pan-Africanism by
Du Bois is the foundation of the theory of post-colonialism discussed after Said in
the 80's.