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질 향상을 위한 e-Learning 환경 표준화 요소 탐색

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2004.06
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서지정보

발행기관 : 한국교육공학회 수록지정보 : 교육공학연구 / 20권 / 2호
저자명 : 조은순, 이성

목차

Ⅰ. 서 론
II. 이론적 배경
III. 연구방법
IV. 연구결과
V. 결론 및 제언
참 고 문 헌

한국어 초록

우리나라의 인터넷 보급률은 OECD 국가 중 상위에 올라 있으며, 정부차원에서 e-Learning에 대한 확산과 발전을 유도하고 있는 상황에서, e-Learning의 질적 발전에 대한 연구와 논의는 미진하다는 지적이 일고 있다. 우리보다 조금 일찍 e-Learning의 질적 향상에 관심을 기울여온 다른 나라들에서는 e-Learning 분야에서의 주요 관심사인 학습 및 비용효과성, 기술 표준화 노력, 양질의 콘텐츠 확보, 전문적인 운영서비스 외에도, 최근 들어 e-Learning에 대한교수-학습 환경 전반에 대한 질적 향상 및 질적 관리를 위한 요소들이 무엇인지에 대한 연구주제들이 증가하고 있는 추세이다.이러한 현상을 바탕으로, 본 논문은 e-Learning의 환경 표준화에 대한 필요성과 핵심영역에해당하는 요소들은 무엇이고 이들의 중요도를 중심으로 한 질 향상 요소를 분석, 추출한 후그 요소들이 e-Learning 환경 구성에 어떤 역할을 하며, 향후 e-Learning의 질 관리를 위한 이들 요소의 표준화 방안이 무엇인지를 탐색해보았다. 인터뷰와 설문을 통하여 e-Learning평가시스템의 구축, e-Learning콘텐츠의 설계 및 개발, 기술 인프라 구축, e-Learning행정 및 운영,학습결과 측정, e-Learning 전문가 시스템구축의 요소들이 추출되었다. 이들 요소에 대한 학교, 기업, 업체에 대한 기관별 전문가 의견 차이를 분석한 결과 유의미한 통계학적 결과가발견되지 않음으로 e-Learning기관에 관계없이 일관된 e-Learning 환경 요소들이 모든 기관에적용될 수 있을 것으로 간주된다.결과로 e-Learning콘텐츠와 시스템 공급자들은 본 연구에서 추출된 모든 핵심요소들을 일정수준 이상으로 맞추어 개발, 보급하도록 권장되며, 이들 콘텐츠와 시스템을 운영하는 각 기관들은 융통성 있으면서 창의적인 요소에 해당하는 행정과 운영, 전문가 시스템, 학습결과측정에 대한 지속적인 노력을 통하여 질 향상을 꾀해야 할 것이다. 마지막으로 본 연구는 향후에 e-Learning 환경 개선을 위한 시급한 표준화 연구주제로 e-Learning 프로세스 평가 및 학습결과 평가시스템에 대한 구축과 전문가 시스템에 대한 심도 있는 연구진행을 제안하고 있다.

영어 초록

Little research has been conducted on the quality of e-Learning environment in Korea eventhough the Korean government has been promoting the e-Learning industry and the internetfacility diffusion rate of Korea is highly ranked among OCED countries. However, research onthe factors critical to quality enhancement and management of e-Learning in the teachinglearningenvironment are being tremendously increased in the countries where research one-Learning quality improvement and/or standardization has been conducted.The purposes of this study are 1) to identify the critical quality factors that affect learners'attitude, knowledge, and skills acquisition in e-Learning based on survey results from e-Learningexperts and practitioners in Korea, 2) to define the roles of these factors for the effectiveness ofe-Learning, 3) and to probe ways to standardize e-Learning quality factors. To identify thecritical areas for the e-Learning environment standardization, data was first gathered from 12e-Learning experts. From the results, 6 critical areas such as e-Learning evaluation system, designand development of e-Learning content, building technology infrastructure, e-Learning administrationand management, evaluation, and development of the e-Learning experts' system, were identified.To probe an e-Learning quality enhancement model, 73 e-Learning experts and practitioners indifferent e-Learning institutions were surveyed using the questionnaire with critical areas fore-Learning environment standardization identified from the first survey. There was no statisticalsignificant difference among the groups although the mean scores of factors showed thedifferences.This study concluded the responsibility of managing these critical factors should be dividedinto 1) e-Learning content and system suppliers(vendors) and 2) operating institutions. Thee-Learning content and system suppliers need to provide their products after considering the standard factor criteria suggested by this study. While the institutions that use e-Learningcontent and system for their employees' and students' learning & training need to improveadministration and management quality of e-Learning, the experts system, and evaluation, whichare flexible and creative factors for high-level results of e-Learning. Further researches on thedevelopment of e-Learning processes, evaluation systems, and an experts system to improvee-Learning environment in Korea are strongly suggested.

참고 자료

없음

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