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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국여가문화학회
ㆍ수록지정보 : 여가학연구 / 3권 / 2호
ㆍ저자명 : 김정운, 이장주, 손영미, 나의진
목차
Ⅰ. 서론
II. 연구방법 및 절차
Ⅲ. 결 과
Ⅳ. 논의 및 결론
참 고 문 헌
한국어 초록
본 연구는 청소년들의 e스포츠에 대한 인식, 정서적 반응 그리고 이용행태에 대한 실태조사를 실시하고, 이에 대해 초․중․고와 성별에 따라 차이가 있는지 비교분석하였다. 그 결과, e스포츠에 대한 인지도는 상당히 높은 것으로 조사되었는데, 특히 초․중학생에 비해 고등학생, 여자에 비해 남자청소년들의 인지도가 더욱 높게 나타났다. 다음으로 청소년들은 e스포츠에 대한 비교적 긍정적인 정서반응을 하고 있는데, 특히 남자가 여자청소년에 비해 다른 스포츠 종목이나 방송프로그램보다 e스포츠와 e스포츠 관련 방송을 보는 것을 더욱 선호한다고 응답하였다. 청소년의 하루 평균 e스포츠 참여시간을 조사해본 결과, e스포츠 게임을 하는데 소비하는 시간이 2시간 미만인 저소비 집단의 비율이 전체 응답자의 77.5%였으며, 하루 평균 4시간 이상 e스포츠에 시간을 할애하는 집단은 4.2%에 불과하였다. 하루 평균 2시간 이상 e스포츠 게임을 이용하는 비율을 비교해본 결과, 고등학생으로 갈수록 그리고 여자에 비해 남자청소년의 경우 그 비율이 증가함을 알 수 있었다. 마지막으로, e스포츠 관람경험을 물어본 결과, 청소년들 대부분(87.2%)이 e스포츠 경기를 직접 관람한 경험이 없으며, 전체 응답자의 절반 가까운 46.3%가 30분 미만의 시간을 e스포츠 방송을 시청하는데 할애하고 있다고 응답하고 있다. 본 연구를 통해 e스포츠가 청소년들 중에서도 특히 남자 고등학생을 중심으로 급속히 성장하고 있음을 확인할 수 있었다. 또한 e스포츠가 경기관람문화라는 차별성을 가지고 있지만, 실제 많은 청소년들은 경기관람의 경험이 미흡하다는 것을 알 수 있었다.
영어 초록
This study was conducted to investigate the adolescents attitude(cognition, emotion, behavior) of e-sports. For this, 705 data, 262 of elementary school students, 288 of middle school students and 155 of high school students, were analyzed. The results are as follows: first, most of adolescents were likely to know about what e-sports was. especially high school students and male adolescents were more know about it than elementary/middle school students and female adolescents. Second, adolescents were inclined to prefer e-sports to other sports except soccer. And then they chose e-sports TV program as the third favorite one. especially, It was revealed that male adolescents were more likely to prefer e-sports and e-sports TV program to others than female ones. Third, The ratio of high school students taking part in e-sports game over 2 hours a day was higher than that of elementary/middle school students. In sex difference, male adolescents were likely to consume more time in playing e-sports than female adolescents. Finally, Most of adolescents, 87.2%, have had rarely experience to go to see e-sports game. Almost 50% of adolescents responded that they were watching e-sports TV program only below 30 minutes a day. Through this study, we could realized although most of adolescents tend to be interested in e-sports, high school students and male adolescents were more indulged in it. we also found although most of adolescents were playing e-sports and preferring it, many adolescent still didn't have chance to watch and go to cheer e-sports game.
참고 자료
없음