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제임스 맥밀란 음악에 나타난 스코틀랜드 민족주의 성향 《오소서 임마누엘》(Veni, Veni, Emmanuel ) 작품을 중심으로

(주)코리아스칼라
최초 등록일
2023.04.05
최종 저작일
2015.12
34페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 연세대학교 음악연구소 수록지정보 : 음악이론포럼 / 22권 / 2호
저자명 : 이시현

한국어 초록

현재 스코틀랜드를 대표하는 작곡가로 알려진 제임스 맥밀란(James MacMillan)은, 스코틀랜드 의 전통을 계승하고 스코틀랜드의 음악을 세계적으로 알리는데 성공한 ‘스코틀랜드의 민족주의’를 대표하는 작곡가로서의 명성을 얻었다. 그는 스코틀랜드의 전통적 자원을 본인의 음악을 구성하는 핵심적 요소로서 다루어 현대적 감각에 어울리는 자원으로 발전시키고 작품 안에 인용함으로써 본 인의 음악어법을 구축하는데 성공하였다. 맥밀란이 이룩한 또 하나의 업적은 켈트(Celt)의 역사를 계승하고 발전시킨 것이다. 켈트의 문화는 그가 어린 시절 자라고 성장한 지역의 전통으로서 종교 적 신념과 스코틀랜드에 대한 애착심을 키우게 된 동기를 부여하였고 그의 음악어법을 결정짓는 핵 심적인 영감으로 작용하였다.
본 논문에서는 맥밀란의 대표 작품인 타악기 협주곡 《오소서 임마누엘》(Veni, Veni, Emmanuel )을 중심으로 그가 계승해온 스코틀랜드의 전통에 대하여 논의할 것이다. 그가 작품에 서 실현한 활용법을 중심으로 분석할 것이며 그가 구사한 현대적인 음악어법에 대해서도 살펴볼 것 이다. 그의 음악은 단순히 역사를 보존하고 답습하는 차원이 아닌 현재의 시대상과 국제적 흐름에 맞추어 재해석된 스코틀랜드 역사의 표출이자 본인의 종교와 고향에 대한 애착심이 달성한 민족주 의 음악의 새로운 지표가 되었다. 이에 대한 관점에서 정통성에 대한 왜곡과 본성에 대한 변질이라 는 비판적 측면에서의 접근이 아닌 현대적 개념에 따른 스코틀랜드 민족주의 성향과 맥밀란의 음악 어법에 대한 이해가 본 논문의 주요 논제가 될 것이다.

영어 초록

James MacMillan has known as one of the most distinguished Scottish composers in his generation. His use of the Scottish traditional musical resources becomes a central idea in his personal style appearing in many of his works. They take various forms-the use of Scottish traditional modes, ballades, harmonic drones, bagpipe music, and the melismatic ornamental archetypes of Scottish music. He also incorporates Celtic tradition reflecting his Roman Catholic faith and the sympathy of his homeland. Certainly, the influence of Scottish nationalism is a pervasive characteristic in his music. He is not a composer, however, who depends solely on the traditional elements and expresses them as a direct style as they are. He explores ways in which the tradition emerges as potentially transforming and developing. He also expresses his Scottish heritage as an essence which takes place in his own modern musical language and draws it as inspiration for his compositions.
This article explores the manner in which the Scottish tradition and the Celtic culture are manifested in MacMillan’s music, considering Veni, veni, Emmanuel for percussion concerto. It also articulates the techniques in which he creates a distinctive compositional practices both as a modernist and a Catholic composer. This is not intended as a criticism on altering or transmuting of the nature of the tradition, since he seeks to evolve and develope the Scottish historical resources as the primal concept of his modern musical language. It mainly considers that Macmillan may be developing a new sense of Contemporary Scottish Nationalism, in which his characteristic music is combined with Cosmopolitanism, Avant-gardism, and Scottishness. It eventually seeks to understand his general musical sense and present his unique compositional techniques throughout the work.

참고 자료

없음

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